0

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Tοday Press

Του Δ. Γιαννακόπουλου

 

Μισό εκατομμύριο περισσότερους επισκέπτες, περίπου 7,6 εκατομμύρια δηλαδή, περιμένει φέτος η Αθήνα και δεν αποκλείεται το μέγεθος αυτό να κινηθεί προς τα 8 εκατομμύρια λόγω αυξημένου ενδιαφέροντος για τους μήνες Οκτώβριο – Δεκέμβριο οι οποίοι την προηγούμενη 3ετία ήταν «ζεστοί». Ήδη η πρωτεύουσα έχει πλημμυρίσει τουρίστες νωρίτερα από κάθε προηγούμενη φορά.

Συγκεκριμένα, σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται περαιτέρω άνοδος κατά 5,6% στις κρατήσεις των ξενοδοχείων της Αττικής και του Αργοσαρωνικού χωρίς να υπολογίζονται οι κρατήσεις στα 56.800 διαμερίσματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, στις πανσιόν και στα χιλιάδες επινοικιαζόμενα δωμάτια.
Σε Κουκάκι, Μακρυγιάννη, Πλάκα, Μοναστηράκι, Θησείο, Πετράλωνα, ιστορικό κέντρο, Αγ. Παύλο, Εξάρχεια, Μεταξουργείο, Κολωνάκι, Σύνταγμα και Μετς οι διαθεσιμότητες πλέον είναι μηδενικές ενώ αντίστοιχη εικόνα εμφανίζουν και τα καταλύματα σε περιοχές κατά μήκος των συρμών του Μετρό και του «Ηλεκτρικού».

Εν προκειμένω, όπως φαίνεται στο φωτορεπορτάζ, το πρωί της περασμένης Τρίτης χιλιάδες τουρίστες ξεχύθηκαν στο Μοναστηράκι και την Πλάκα, από την Ερμού, την Αθηνάς, τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και το Θησείο.

 


Στις 11 πμ η αναμονή εισόδου για το μνημείο του Παρθενώνα έφτανε τη μια ώρα και οι ουρές στα ταμεία ξεπερνούσαν τα 100 μέτρα. Αντιστοίχως, στη Ρωμαϊκή Αγορά, στην Αρχαία, στη Βιβλιοθήκη του Αδριανού, στη Σχολή του Αριστοτέλη ο κόσμος αυξάνονταν όσο περνούσε η ώρα. Η πλατεία Μοναστηρακίου, η Ηφαίστου, η Πανδρόσου, ο περίβολος της Μητρόπολης και ο παραπλήσιος μικρός Ιερός Ναός του Αγ. Ελευθέριου προσέλκυαν το ενδιαφέρον ανεξαρτήτως θρησκευτικού προσανατολισμού, όπως συμβαίνει στη γειτονική Ιταλία και την Τουρκία όπου τα σύμβολα του Χριστιανισμού διαμορφώνουν την πολιτισμική ταυτότητα των πόλεων.

Στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, στη Μακρυγιάννη προς το Κουκάκι, στη Βύρωνος προς την Πλάκα, την Τριπόδων, την Αδριανού και στην Κυδαθηναίων, Ευρωπαίοι, Ασιάτες και πολλοί Αμερικάνοι περπατούσαν απολαμβάνοντας την ηλιόλουστη μέρα, το ζεστό κλίμα, το ευγενικό καλωσόρισμα, τον καφέ και τις μεσογειακές γεύσεις δίνοντας προτεραιότητα στο σουβλάκι.


Στη Νίκης, τη Βουλής, την Κολοκοτρώνη, την Αγ. Ειρήνης, στην Αιόλου, την Πραξιτέλους, την Ευριπίδου και γενικότερα γύρω από την οδό Αθηνάς προς το Σύνταγμα και στο Ψυρρή, τουρίστες γέμιζαν τα τραπεζοκαθίσματα των καφέ και των εστιατορίων συζητώντας για τις πολλές διαδρομές και τις εναλλακτικές προτάσεις που έχει αποκτήσει πλέον η Αθήνα.

Στοιχεία

Ως προς τα συνολικά νούμερα του τουρισμού στην Αθήνα, με βάση τα στοιχεία του 2023, σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, σχεδόν το 1/5 (19,2%) επί του συνόλου των ταξιδιωτικών εισπράξεων της περσινής χρονιάς (3,79 δισ. ευρώ) αντιστοιχεί στην Αττική, έχοντας σημειώσει αύξηση κατά 32,9% έναντι του 2022. Αμερικανοί, Βρετανοί και Γερμανοί αποτελούν το τοπ 3 των εισερχόμενων αγορών με βάση τις εισπράξεις, αν ληφθεί υπόψη ότι από το σύνολο των 3,79 δισ. ευρώ, από τις ΗΠΑ προήλθαν πέρυσι τα 506 εκατ., από το Ηνωμένο Βασίλειο τα 379 εκατ. και από τη Γερμανία εισπράξεις ύψους 322 εκατ. ευρώ.

Ξενοδοχεία

Έρευνα της εταιρείας ανάλυσης GBR Consulting, δείχνει ότι οι επισκέπτες στα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας δηλώνουν ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους στην πόλη με μία σταθερή βαθμολογία 8,4 στα 10. Οι ξενοδοχειακές υποδομές βαθμολογούνται ψηλά, στο 8,6 για την Αθήνα και 8,4 στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο στην πρωτεύουσα, ειδικά «κάποιες συγκεκριμένες περιοχές του κέντρου έχουν να αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις σε σχέση με τη δημόσια καθαριότητα και την ασφάλεια».

Συνεισφορά

Τη μεγαλύτερη συνεισφορά (έκθεση Τράπεζας της Ελλάδος για το σύνολο του 2023) στα τουριστικά έσοδα έχουν οι Γερμανοί και οι Βρετανοί. Ειδικότερα, οι εισπράξεις από τη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 9,5%, στα 3,564 δισ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 11,6%, στα 1,425 δισ. ευρώ. Από τις χώρες εκτός της Ε.Ε. άνοδο κατά 5,8% σημείωσαν οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 3,308 δισ. ευρώ, καθώς και οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 14% και διαμορφώθηκαν στα 1,368 δισ. ευρώ. Αντίθετα, οι εισπράξεις από τη Ρωσία έκαναν «βουτιά» 20,8% και διαμορφώθηκαν στα 32,8 εκατ. ευρώ.

Δαπάνη

Όσον δε για τη δαπάνη, ανέρχεται στα 480 ευρώ ανά επίσκεψη στην Αττική, στα ίδια περίπου μεγέθη με το 2023 και φθηνότερα κατά 30 ευρώ συγκριτικά με το 2022 (508 ευρώ!). Επίσης η μέση διάρκεια παραμονής ανέρχεται στις 5,6 διανυκτερεύσεις και η δαπάνη ανά διανυκτέρευση στα 85 ευρώ

Σταθερή αύξηση

Παρότι βρίσκονται σε εξέλιξη οι δύο πόλεμοι στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή, εν τούτοις το ενδιαφέρον παραμένει ακλόνητο και όπως επισημαίνει η Χριστίνα Τετράδη, αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, η Ελλάδα έχει αποκτήσει πλέον σταθερή βάση τουριστικών ροών στα επίπεδα των 30 εκατομμυρίων αφίξεων κι ως πρώτιστο μέλημα είναι η εφαρμογή συγκεκριμένου στρατηγικού σχεδίου. «Η Ελλάδα πλέον διαθέτει ένα πολύ ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν, συνδεδεμένο με τον παράγοντα ασφάλειας, ενώ παράλληλα μπορεί να στρέψει το βλέμμα και σε άλλες μορφές τουρισμού προκειμένου να αμβλύνει την εποχικότητα αλλά και να πετύχει μεγαλύτερη διάχυση του τουριστικού εισοδήματος σε όλες τις περιφέρειες της», υπογραμμίζει η κ. Τετράδη.

Προβλέψεις

Αντίστοιχες είναι και οι επισημάνσεις κορυφαίων τουριστικών πρακτόρων όπως η TUI που αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της, βλέποντας ότι η ζήτηση για Ελλάδα από όλα τα γραφεία της είναι το πρώτο τρίμηνο του 2024 αυξημένη κατά 30% ενώ κάτι ανάλογο συμβαίνει και την τρέχουσα περίοδο, το δεύτερο τρίμηνο. Ο Σεμπάστιαν Έμπελ, διευθύνων σύμβουλος του TUI Group, του μεγαλύτερου tour operator στον κόσμο, ανέφερε πρόσφατα σε εκδήλωση ότι η εταιρεία θα μετακινήσει φέτος προς την Ελλάδα 10% περισσότερους τουρίστες από ότι πέρυσι.

Τέσσερις στόχοι

Στο υπουργείο Τουρισμού έχει ήδη χαραχθεί ένας πρώτος κύκλος δράσεων με στόχο τη βιωσιμότητα των προορισμών και του τουριστικού προϊόντος. Η προοπτική των 40 εκατομμυρίων επισκεπτών το 2028 προκρίνεται αρκετά από τους διεθνείς ομίλους όπως η FitchSolutions, που εκτιμά ότι το 2024 οι αφίξεις θα διαμορφωθούν σε 34,5 εκατομμύρια τουρίστες έναντι 32,7 εκατομμύρια το 2023, φτάνοντας στο 104,4% των επιπέδων του 2019 (31,3 εκατομμύρια).

Τούτων δοθέντων, η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη κατήρτισε το στρατηγικό σχέδιο που περιλαμβάνει την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των προορισμών, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τη διαφοροποίηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, την ενίσχυση της προώθησης και προβολής της τουριστικής προσφοράς και την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

You may also like

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ: Ειδήσεις