0

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press

του Δημήτρη Γιαννακόπουλου

Συνεχείς ανοδικές τάσεις εξακολουθούν να καταγράφουν οι τιμές στα κυριότερα είδη διατροφής και στα καταναλωτικά αγαθά ορισμένων σούπερ μάρκετ παρά τις πρωτοβουλίες του υπουργείου Ανάπτυξης το οποίο είτε με το «καλάθι των Χριστουγέννων» είτε  πρόσφατα με τους νέους τιμοκαταλόγους σε 671 προϊόντα, επιδιώκει να τιθασεύσει την ακρίβεια.

Αρνητική «πρωταθλήτρια» για μία ακόμη χρονιά στο επίπεδο των κρυφών ή φανερών αναπροσαρμογών αναδεικνύεται η ΑΒ Βασιλόπουλος, η ιστορική αλυσίδα που πλέον -κατά τα δημοσιεύματα και τις αναφορές υπηρεσιακών αξιωματούχων– φέρεται να εμφανίζει λειτουργικά προβλήματα απασχολώντας παράλληλα τις αρχές για πλήθος παραβάσεων.

Ο επικεφαλής του Ολλανδικού ομίλου Ahold Delhaize Group στην ΑΒ Βασιλόπουλος Ν.Λαβίδας έχει από 2ετίας δεχθεί εμμέσως ότι ανακύπτουν τέτοιου είδους ζητήματα τονίζοντας μεταξύ άλλων:

«…Έχουμε ένα μειονέκτημα, ο κόσμος μας θεωρεί ακριβούς, και αυτό είναι το μεγαλύτερο μας θέμα και η μεγαλύτερη μας πρόκληση αυτή την στιγμή καθώς αυτή την αντίληψη πρέπει να την αντιστρέψουμε καθώς ο ΑΒ δεν είναι ακριβός προορισμός. Γιατί ο καταναλωτής μας θεωρεί ακριβούς; Γιατί θα μπει σε ένα κατάστημα μας, θα δει ένα ουίσκι των 80 ευρώ και ένα κρασί των 2 ευρώ, όμως εκείνο που θα του μείνει στο μυαλό είναι το ουίσκι των 80 ευρώ. Αντίστοιχα μπαίνεις σε εμάς και βλέπεις ένα ωραίο περιβάλλον και σε ένα άλλο κατάστημα που τα προϊόντα είναι σε παλέτες και καλαθούνες και βγάζει το συμπέρασμα ότι στο δεύτερο τα προϊόντα είναι φθηνά. Όλες αυτές τις αντιλήψεις, το ξέρουμε ότι είναι δύσκολο, αλλά θα πρέπει να τις αλλάξουμε».

Πραγματικότητα

Πέρα από το marketing και τις διαφημιστικές μεθόδους προβολής της εταιρείας η πραγματικότητα είναι ότι η επιλογή του ομίλου να κρατά ψηλά τις τιμές και να τις ανεβάζει έτι περαιτέρω δημιουργεί αίσθηση ύπαρξης καρτέλ στην αγορά σε βάρος των καταναλωτών, των οικονομιών κλίμακος και της ποιότητας.

Επί τούτου, κατά την πρόσφατη παρουσίαση των αποτελεσμάτων της ΑΒ, οι επιτελείς απέκλεισαν «κάθε πιθανότητα εξαγοράς», προανήγγειλαν την αγορά ενός μικρού δικτύου σούπερ μάρκετ και έστειλαν μηνύματα «δύο όψεων» λέγοντας:

«Ο Όμιλος βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού… τα αποτελέσματα ήταν προσαρμοσμένα στις συνθήκες της αγοράς. Για να αλλάξει πρέπει να αλλάξουμε εμείς και να κάνουμε κάποια πράγματα διαφορετικά. Μετασχηματίζουμε το δίκτυό μας ώστε να είναι αποδοτικότερο».

Το περιθώριο μικτού κέρδους για το 2023 διαμορφώθηκε στο 25,9%, παραμένοντας ουσιαστικά αμετάβλητο σε σύγκριση με το 26% της προηγούμενης χρονιάς.

«Παρατηρούμε μια σταθερότητα τόσο στον τζίρο όσο και στο μικτό περιθώριο κέρδους. Ωστόσο, αυτή η σταθερότητα ενέχει προκλήσεις, καθώς τα λειτουργικά έξοδα δεν παρουσιάζουν μείωση. Πρέπει να επιδιώξουμε βελτίωση των αποτελεσμάτων για να αντιμετωπίσουμε την αυξανόμενη πίεση στο κόστος» είπε ο κ. Λαβίδας.

Προφανώς λοιπόν, όσο διαρκεί ο μετασχηματισμός και ο δείκτης λειτουργικού κόστους παραμένει άκαμπτος, τόσο το καταναλωτικό κοινό θα επωμίζεται τις συνέπειες.

Πρόστιμα

Πέρυσι σε βάρος της ΑΒ Βασιλόπουλος είχε επιβληθεί από τη ΔΙΜΕΑ διοικητικό πρόστιμο 319.000 ευρώ για αθέμιτη κερδοφορία και παραβάσεις σε 23 κωδικούς για το οποίο η εταιρεία ανέφερε ότι θα προσέφευγε δικαστικά. Και δεν ήταν η μόνη φορά…

Στις 13 Αυγούστου 2024, υποβλήθηκε καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) εναντίον της ΑΒ, με την οποία αμφισβητούνταν η τήρηση του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ). Η καταγγέλλουσα εκπροσωπούσε το «noyb – European Center for Digital Rights», έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό με έδρα στη Βιέννη και ζητούσε την επιβολή χρηματικής κύρωσης που αντιστοιχεί στο 4% του τζίρου.

Υγιεινή

Τέλος, σύμφωνα πάντα με σχετικά ρεπορτάζ, τον Νοέμβριο έπειτα από έλεγχο που έγινε σε σουπερμάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος στου Ζωγράφου από επιθεωρητές της Περιφέρειας Αττικής, διαπιστώθηκε υπόλειμμα βόειου κιμά στη μηχανή κοπής βάρους 255 γρ. ενώ το βάρος αυτό δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 100 γρ., δηλαδή υπέρβαση βάρους 155 γρ.

Όπως γράφτηκε, εάν τα παθογόνα βακτήρια όπως σαλμονέλα, Escherichia coli (STECs), Campylobacter, Listeria monocytogenes και Staphylococcus aureus που προκαλούν τροφικές δηλητηριάσεις υπάρχουν όταν αλέθεται το κρέας, τότε μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειας του κρέατος εκτίθεται στα επιβλαβή βακτήρια.

Δεύτερη παράβαση

Στο ίδιο κατάστημα υπήρξε και δεύτερη παράβαση, για το προϊόν Digestive μπάρες πορτ. 5Χ28γρ. όπου διαπιστώθηκε τιμή πώλησης στο ταμείο 2,65 ευρώ ενώ η τιμή ραφιού ήταν 2,36 ευρώ (διαφορά 0,29 λεπτά).

Σύμφωνα με το άρθρο 2Β της παραγράφου 9 της Υπουργικής Απόφασης 91354/24-08-2017 απαγορεύεται η απαίτηση ή η είσπραξη υψηλότερου τιμήματος από αυτό που προκύπτει από την πληροφορία που παρέχεται στον καταναλωτή και σύμφωνα με το άρθρο 2Ε παρ 1 σε όποιον παραβιάζει τη διάταξη επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος.

You may also like

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ: Ειδήσεις