Η περασμένη Κυριακή αποτελεί μία διαιρετική τομή στη πορεία της κυβέρνησης. Οι μεγάλες συγκεντρώσεις σε όλη τη χώρα για τα Τέμπη και τα όσα ακολούθησαν επανακαθορίζουν την αντίληψη, τις προτεραιότητες και τη στρατηγική του Μεγάρου Μαξίμου όχι μόνο για το τραγικό δυστύχημα, όπως διατυπώθηκαν από τον κ. Μητσοτάκη στη συνέντευξη που παραχώρησε την Τετάρτη, αλλά συνολικά.
Τις επόμενες σαράντα ημέρες θα αποτυπωθεί το βάθος της πληγής που δημιούργησαν οι χειρισμοί στη διάρκεια αυτών των δύο ετών, η φθορά από τη δυναμική που θα αναπτυχθεί με τα πορίσματα του Πολυτεχνείου και της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων, η πίεση των πολιτών και εν τέλει η ικανότητα να ανταποκριθεί η κυβέρνηση στα ερωτήματα που προκύπτουν και τα αιτήματα που διατυπώνονται. Ο κ. Μητσοτάκης βρίσκεται ενώπιον μίας ακόμα εξαιρετικά δύσκολης εξίσωσης την οποία καλείται να λύσει για να ανακάμψει από την φθορά που προκαλείται. Ο ίδιος είναι αποφασισμένος να δώσει τη μάχη για να ξεπεράσει τον σκόπελο και σε αυτή την προσπάθεια δεν θα διστάσει να πάρει δύσκολες αποφάσεις, όπως διαβεβαιώνουν συνομιλητές του. Άλλωστε, για ακόμα μία φορά, βγήκε μπροστά, τοποθετήθηκε ανοικτά, ανέλαβε την πολιτική ευθύνη και το ανάλογο κόστος.
«Ναι» σε προανακριτική
Το καθαρό μήνυμα που εξέπεμψε για πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης και λογοδοσία όλων των υπευθύνων από τη δικαιοσύνη δεν είναι κενό περιεχομένου, όπως σημειώνουν συνεργάτες του. Πρόκειται για μία θέση που διατύπωσε από την αρχή η κυβέρνηση, παρείχε όλα τα εργαλεία στη δικαιοσύνη για να προχωρήσει στο έργο της και να τιμωρήσει τους υπεύθυνους, όπως συμπληρώνουν, ωστόσο αυτό αμφισβητήθηκε από την αντιπολίτευση και η αμφισβήτηση έχει περάσει σε μεγάλο τμήμα της κοινωνίας. Η κυβέρνηση βρέθηκε σε πολλές στιγμές ένα βήμα πίσω από τα γεγονότα και αυτό το έδαφος επιχειρεί να καλύψει. Η βαρύτερη κατηγορία που καλείται να ανατρέψει είναι η συγκάλυψη. «Είναι ένα τεράστιο ψέμα, το οποίο θα εξακολουθώ να το αποκρούω», δηλώνει ο κ. Μητσοτάκης και αυτή είναι η βάση των επόμενων κινήσεων του. Το «ναι» σε προανακριτική για όποιο πολιτικό πρόσωπο στοιχειοθετήσουν κατηγορία οι δικαστικές αρχές έχει ειπωθεί από την πρώτη στιγμή. Όμως η ένταση με την οποία διατυπώθηκε αυτή τη φορά ήταν αρκετά ντεσιμπέλ πιο δυνατή προκειμένου να μην έχει αμφιβολία κανείς για αυτό. «Το γεγονός πως ο κ. Καραμανλής είναι βουλευτής δεν εμποδίζει την πιθανή ποινική διερεύνηση ευθυνών», είπε ο κ. Μητσοτάκης. Πάντως, η συμμετοχή του στο ψηφοδέλτιο του κόμματος το 2023 είναι γεγονός πως έβλαψε και εκ των υστέρων κρίνεται πως ήταν λάθος.
«Φως σε όλα»
Το επόμενο διάστημα ο Πρωθυπουργός θα τοποθετηθεί εκ νέου για να αναδείξει όλες τις πτυχές των κυβερνητικών χειρισμών που πιστοποιούν την πρόθεση της κυβέρνησης «να πέσει φως σε όλα». Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που έγιναν για να μπορέσει ο ανακριτής να συγκεντρώσει τα στοιχεία, να λάβει την απαραίτητη τεχνική βοήθεια που χρειάζεται και η διασφάλιση των υποδομών για να διεξαχθεί η δίκη είναι η μία παράμετρος. Η δεύτερη έχει να κάνει με τη λειτουργία του σιδηρόδρομου στη χώρα, ώστε να λειτουργεί με σύγχρονα πρότυπα σε περιβάλλον ασφάλειας και εξυπηρέτησης των επιβατών. «Απαιτούνται εμβληματικές κινήσεις σε αυτή την κατεύθυνση», σημειώνουν κυβερνητικά στελέχη, προϊδεάζοντας για τα επόμενα βήματα. Δεν είναι τυχαίο ότι στο κάδρο από την πλευρά της κυβέρνησης βρίσκεται η Hellenic Train. Σύμφωνα με πληροφορίες βρίσκεται στο τραπέζι η πλήρης αναδιάρθρωση της εκτέλεσης του σιδηροδρομικού έργου. Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζεται η αναδιάρθρωση της σύμβασης της εταιρείας και το καθεστώς λειτουργίας της στη χώρα. Θα μπορούσε αυτό να οδηγήσει ακόμα και στην αποχώρηση των Ιταλών, την επανακρατικοποίηση και εκ νέου πώληση, ύστερα από αναδιάρθρωση; Δεν βρισκόμαστε ακόμα εκεί, είναι η απάντηση αρμόδιων φορέων, όμως ουδείς αποκλείει τίποτα στην παρούσα φάση, εφόσον η εταιρεία δεν τηρεί τις συμβατικές της υποχρεώσεις. Σε αυτή την περίπτωση το ελληνικό δημόσιο θα αναλάμβανε εκ νέου το σιδηροδρομικό έργο, θα γινόταν αναδιάρθρωση της εταιρείας και σε δεύτερο χρόνο ιδιωτικοποίηση συνολικά του ΟΣΕ, εφόσον εξασφαλιζόταν το κατάλληλο τίμημα. Δεν είναι τυχαίο, πάντως, πως υπάρχει η σκέψη το θέμα να συζητηθεί στη συνάντηση που θα έχει ο κ. Μητσοτάκης με την Ιταλίδα ομόλογο του Τζόρτζια Μελόνι στη Ρώμη στις 19 Φεβρουαρίου, αφού το ιταλικό δημόσιο είναι ο βασικός μέτοχος της μητρικής εταιρείας.
Δημιουργία αυτόνομου υπουργείου Μεταφορών
Επίσης, έχει αποφασιστεί η δημιουργία αυτόνομου υπουργείου Μεταφορών που θα έχει ως βασικό στόχο την ανάταξη του δικτύου των μεταφορών στη χώρα, το συγκοινωνιακό έργο και τα ΜΜΜ. Πέραν των άλλων, πρόκειται για ένα τμήμα της καθημερινότητας όπου είναι διαπιστωμένα σοβαρά προβλήματα που ταλαιπωρούν τους πολίτες και χρειάζεται πολύ δουλειά για να αλλάξει η εικόνα που υπάρχει.
Οι εξελίξεις της τελευταίας εβδομάδας είναι πιθανό να αλλάξουν και το σχεδιασμό του Πρωθυπουργού για τον ανασχηματισμό. Όπως είχε γράψει το περασμένο Σάββατο η ΤΡ, είχε προσδιοριστεί για τις αρχές του καλοκαιριού, όμως πλέον όλα είναι ανοιχτά. Ορόσημο είναι η αναμενόμενη πρόταση μομφής προς την κυβέρνηση που έχει προαναγγείλει το ΠΑΣΟΚ μετά τα πορίσματα του Πολυτεχνείου και του ΕΔΟΣΑΑΜ, που προσδιορίζεται για το τέλος Φεβρουαρίου. Ύστερα από την επιβεβαίωση της δεδηλωμένης στη Βουλή δεν αποκλείεται ο κ. Μητσοτάκης να προχωρήσει σε μία ριζική αναδόμηση του υπουργικού του συμβουλίου. Στον ανηφορικό δρόμο που έχει μπροστά της η κυβέρνηση κριτήριο είναι «η αποτελεσματικότητα και το έργο», όπως σημειώνουν συνεργάτες και σε αυτή τη βάση θα κριθούν όλοι. «Δουλειά και σοβαρότητα» είναι η απαίτηση του Πρωθυπουργού από τους συνεργάτες του και ο ίδιος έχει διαπιστώσει τους τομείς όπου σημειώνονται καθυστερήσεις στο κυβερνητικό έργο και χρίζουν παρέμβασης.