0

Γράφει «Το Πιστόλι»

Μετά τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία θα ισχύσει για τα επόμενα 25 χρόνια. Το τίμημα της νέας σύμβασης ανέρχεται σε 3,27 δισεκατομμύρια ευρώ, το οποίο η κυβέρνηση επιδιώκει να εισπράξει μέχρι το τέλος του έτους. Η Αττική Οδός αποτελεί το μεγαλύτερο συμβόλαιο παραχώρησης στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ και η επιτυχής ολοκλήρωση της διαδικασίας θα ενισχύσει σημαντικά τα κρατικά έσοδα, συμβάλλοντας στη μείωση του δημοσίου χρέους.

Στο μεταξύ, αναμένεται να οριστικοποιηθεί και ο φορέας που θα αναλάβει τη διαχείριση της Αττικής Οδού κατά το μεταβατικό διάστημα, μέχρι την ολοκλήρωση της νέας παραχώρησης. Η υφιστάμενη σύμβαση λήγει στις 6 Οκτωβρίου, και το υπουργείο Υποδομών προσανατολίζεται να αναθέσει αυτή τη διαχείριση στο ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο θα αναλάβει να οργανώσει τη μεταβατική περίοδο, ενδεχομένως συνεργαζόμενο με το υπάρχον σχήμα παραχώρησης που περιλαμβάνει τις εταιρείες ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ.

Πιθανή μείωση του διοδίου

Η νέα σύμβαση προβλέπει τη μείωση της τιμής των διοδίων από τα 2,80 ευρώ στα 2,50 ευρώ ανά διέλευση, η οποία αναμένεται να ισχύσει από το 2025. Υπάρχουν όμως συζητήσεις για το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί νωρίτερα, εντός του 2024, ώστε να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο στους χρήστες της Αττικής Οδού.

Επόμενα βήματα και κυβερνητική έγκριση

Η κυβέρνηση, με πράξη του υπουργικού συμβουλίου, θα εξουσιοδοτήσει τους αρμόδιους υπουργούς, Κωστή Χατζηδάκη και Χρήστο Σταϊκούρα, να υπογράψουν τη σύμβαση, μια διαδικασία που θεωρείται τυπική αλλά απαραίτητη για την επίσημη έναρξη της νέας φάσης του έργου. Η τελική έγκριση της σύμβασης θα περάσει από τη Βουλή, με την κυβέρνηση να επιδιώκει να ολοκληρωθεί η διαδικασία πριν από το τέλος του φθινοπώρου, έτσι ώστε η νέα παραχώρηση να είναι σε ισχύ πριν από το τέλος του έτους.

Σύσταση νέων εταιρειών από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο νέος παραχωρησιούχος, έχει ήδη προβεί στη σύσταση δύο νέων εταιρειών, της «Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση Μονοπρόσωπη ΑΕ» και της «Νέα Αττική Οδός Λειτουργία ΑΕ», οι οποίες θα διαχειρίζονται το έργο. Η παραχωρησιούχος εταιρεία θα προχωρήσει σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 494 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης.

Ένα ενδιαφέρον σημείο της νέας σύμβασης είναι ότι ο παραχωρησιούχος μπορεί να μεταβιβάσει έως και το 49% του μετοχικού του κεφαλαίου εντός της πρώτης πενταετίας, γεγονός που υποδηλώνει πιθανή διεύρυνση της μετοχικής σύνθεσης της εταιρείας. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση ύψους 675 εκατομμυρίων ευρώ από τέσσερις συστημικές τράπεζες για την υλοποίηση της επένδυσης στην Αττική Οδό.

Στελέχη της εταιρείας εκτιμούν ότι το έργο έχει χαμηλό ρίσκο και σταθερές αποδόσεις, με αναμενόμενα ετήσια κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ. Συνολικά, στην 25ετή διάρκεια της σύμβασης, οι σωρευτικές διανομές αναμένεται να φτάσουν τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ.

You may also like

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ: Ειδήσεις