του Πέτρου Κουβάτσου
“Όταν αναλάβαμε την Δημοτική Αρχή το 2019 βρεθήκαμε μπροστά σε μια αντικειμενικά δύσκολη κατάσταση”, ανέφερε στη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο Δήμαρχος Χαΐδαρίου, κ. Βαγγέλης Ντηνιακός και περιέγραψε με ποιον τρόπο κατάφερε να αντιστρέψει αυτήν την κατάσταση.
Παράλληλα, ο δήμαρχος Χαϊδαρίου ενημερώνει για τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει για την υλοποίηση μεγάλων έργων στην πόλη της Δυτικής Αθηνάς και φυσικά απάντησε για το μείζον θέμα της εγκατάστασης τερματικών σταθμών LNG.
Αναλυτικά, η συνέντευξη του δημάρχου Χαϊδαρίου, κ. Βαγγέλη Ντηνιακού έχει ως εξής:
Κύριε Δήμαρχε, θα θέλαμε να ξεκινήσουμε τη συνέντευξή μας με το θέμα της εγκατάστασης τερματικών σταθμών LNG και την σθεναρή στάση του δήμου κατά αυτού του ενδεχομένου. Μάλιστα στείλατε και επιστολή στον Πρωθυπουργό.
Ακριβώς. Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν καταστροφική για το Χαϊδάρι αλλά και για όλη τη Δυτική Αθήνα, τους Δήμους του Πειραιά και συνολικά το Λεκανοπέδιο, επειδή:
– Θα προκαλέσει μόλυνση της ατμόσφαιρας με εκλύσεις αερίων όπως διοξείδιο του άνθρακα και μεθάνιο. Ανάλογα με τη δυναμικότητά της, μια τέτοια μονάδα ηλεκτροπαραγωγής μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός κώνου καυσαερίων πολλών χιλιομέτρων.
– Θα προσθέσει ακόμη μια βιομηχανική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή που είναι ήδη ιδιαίτερα επιβαρυμένη λόγω των Ναυπηγείων, των διυλιστηρίων στον Ασπρόπυργο, των πολλών βιομηχανιών στο Θριάσιο Πεδίο, του ΧΥΤΑ Φυλής.
– Η συνεχής κυκλοφορία και ο πολυήμερος ελλιμενισμός των μεγάλων δεξαμενόπλοιων που θα τροφοδοτούν τις εγκαταστάσεις θα υποβαθμίσει ακόμη περισσότερο μια περιοχή μεγάλης πολιτιστικής και ιστορικής σημασίας, πάνω στη διαδρομή της αρχαίας Ιεράς Οδού και δίπλα στον Ναό της Αφαίας.
– Το πιο σημαντικό απ’ όλα, προκαλεί μεγάλους κινδύνους για την ασφάλεια των κατοίκων. Καταρχήν των κοντινών στα Ναυπηγία οικισμών, συνολικά του Χαϊδαρίου και της ευρύτερης περιοχής. Σε περίπτωση βιομηχανικού ατυχήματος, είτε κατά την εκφόρτωση και αποθήκευση του υγροποιημένου αερίου είτε κατά την καύση του για την παραγωγή ενέργειας , οι καταστροφές μπορεί να είναι ανυπολόγιστες. Εκτός από τις άμεσες συνέπειες και το πιθανό κόστος σε ανθρώπινες ζωές μιας έκρηξης, εξίσου επικίνδυνη για την υγεία των κατοίκων θα ήταν η έκλυση στην ατμόσφαιρα τοξικών αερίων, τα οποία μάλιστα θα έφταναν σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Παράλληλα, διαρκής θα είναι ο κίνδυνος μιας διαρροής στη θάλασσα του ψυκτικού υγρού που διατηρεί το φυσικό αέριο σε υγροποιημένη μορφή. Αυτοί οι πολλαπλοί κίνδυνοι είναι και ο λόγος που αντίστοιχες εγκαταστάσεις δημιουργούνται πάντα σε πολύ μεγάλη απόσταση από κατοικημένες περιοχές!
Αν σας ζητούσαμε να μας κάνετε έναν συνοπτικό απολογισμό στις παρεμβάσεις σας στην τρέχουσα δημοτική θητεία, που θα στεκόσασταν;
Όταν αναλάβαμε την Δημοτική Αρχή τον Σεπτέμβριο του 2019 βρεθήκαμε μπροστά σε μια αντικειμενικά δύσκολη κατάσταση στον Δήμο και στην πόλη.
Η οικονομική κατάσταση του Δήμου ήταν οριακή, κυρίως λόγω του μεγάλου κόστους μισθοδοσίας που δημιουργήθηκε από επιλογές της προηγούμενης Διοίκησης. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην υπάρχουν διαθέσιμοι ίδιοι πόροι για έργα και μελέτες, η πρόοδος της πόλης να εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από την διασφάλιση πηγών χρηματοδότησης.
Παράλληλα, πολύ λίγα έργα υλοποιήθηκαν στο Χαϊδάρι καθ’ όλη την τελευταία δεκαετία, ενώ έργα για τα οποία είχε βρεθεί χρηματοδότηση απεντάχθηκαν κατά τους τελευταίους μήνες της θητείας της προηγούμενης Διοίκησης, λόγω ανωριμότητας των μελετών και γενικής έλλειψης προεργασίας.
Οι βασικές κοινωφελείς υποδομές (πεζοδρόμια, πλατείες, χώροι πρασίνου) ήταν κακοσυντηρημένοι και χρήζουν άμεσων παρεμβάσεων.
Η καθαριότητα στην πόλη παρουσίαζε μεγάλες ελλείψεις, η ανακύκλωση δεν υλοποιούνταν καθόλου, σε πολλά σημεία του Χαϊδαρίου είχαν συσσωρευτεί σωροί από μπάζα και ογκώδη αντικείμενα.
Πρώτη προτεραιότητά μας λοιπόν ήταν η διεκδίκηση και διασφάλιση χρηματοδοτήσεων για νέα έργα υποδομών, από κάθε διαθέσιμη πηγή. Γιατί μόνον έτσι μπορεί να αλλάξει ριζικά η εικόνα της πόλης. Άμεσα πετύχαμε την ένταξη έργων συνολικού Προϋπολογισμού άνω των 10 εκατομμυρίων ευρώ. Ενδεικτικά αναφέρω την αποκατάσταση και επανάχρηση του Πύργου Παλατάκι, την βιοκλιματική ανάπλαση της κεντρικής πλατείας του Δάσους Χαϊδαρίου, την ανάπλαση της περιοχής της Αστυθέας και της κεντρικής οδού Στρ. Καραϊσκάκη, την συντήρηση και ενεργειακή αναβάθμιση του Κλειστού Γηπέδου στο Α’ Αθλητικό Κέντρο.
Στον ίδιο τομέα, την διασφάλιση χρηματοδοτήσεων, υποβάλλαμε ώριμες προτάσεις συνολικού Προϋπολογισμού 18 εκατομμυρίων Ευρώ στο Πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης.
Ένας πολύ σημαντικός στόχος και βασική προεκλογική μας δέσμευση ήταν η λειτουργία Δημοτικής Συγκοινωνίας που να συνδέει όλες τις συνοικίες του Χαϊδαρίου με το κέντρο του Δήμου και τον Σταθμό Μετρό Αγία Μαρίνα. Τα Χριστούγεννα του 2020 ξεκίνησε η γραμμή 1, που συνδέει το Αττικό Νοσοκομείο και την συνοικία της Γρηγορούσας με το Μετρό. Τον Απρίλιο του 2021 ξεκίνησε η πιλοτική γραμμή Δημοτικής Συγκοινωνίας Δάσος – κεντρικό Χαϊδάρι – Σταθμός Αγία Μαρίνα με προκράτηση θέσεων μέσω εφαρμογής στα κινητά τηλέφωνα. Είναι μια πρωτοποριακή για όλη τη χώρα λειτουργία που υλοποιείται σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ και την επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Ακολούθησαν οι υπόλοιπες γραμμές της δημοτικής Συγκοινωνίας, αξιοποιώντας τα 3 νέα λεωφορεία που απέκτησε ο Δήμος με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Φιλόδημος.
Ολοκληρώθηκαν οι εργολαβίες για την ανακατασκευή συνολικά 28 Παιδικών Χαρών σε όλη την πόλη. Οι εργασίες αυτές πραγματοποιήθηκαν μετά από πολυετή καθυστέρηση και αφού κατορθώσαμε να επιλύσουμε μια σειρά από γραφειοκρατικά εμπόδια.
Η Διεύθυνση Καθαριότητας και Περιβάλλοντος αναβαθμίστηκε, έχουν διπλασιαστεί τα καθημερινά δρομολόγια της αποκομιδής, πραγματοποιείται τακτικό πλύσιμο και απολύμανση των κάδων και εκστρατείες καθαρισμού και συντήρησης σε πλατείες και κοινόχρηστους χώρους. Η βελτίωση στην ποιότητα της καθημερινής ζωής των κατοίκων είναι ήδη αισθητή.
Η Υπηρεσία Πρασίνου έχει κι αυτή εντατικοποιήσει το έργο της, με συνεχείς παρεμβάσεις συντήρησης και επαύξησης του Πρασίνου. Έχουμε υπογράψει Σύμφωνο Συνεργασίας με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, ώστε να έχουμε την επιστημονική συνδρομή του στον σχεδιασμό και την υλοποίηση των παρεμβάσεών μας.
Δημιουργήσαμε τη νέα Δομή του Γραφείου Δημότη, για την υποδοχή, διαχείριση και ταχύτερη επίλυση των προβλημάτων που αναφέρουν οι κάτοικοι στις Δημοτικές υποδομές. Η λειτουργία του Γραφείου Δημότη υποστηρίζεται από ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή στον ιστότοπο του Δήμου.
Θα σταματήσω σε αυτά τα πολύ βασικά, για να μην καταχραστώ τον χώρο της εφημερίδας σας.
Πόσο δύσκολο είναι σε αυτό το περιβάλλον (πανδημία, ενεργειακή κρίση) να καταφέρετε να υλοποιήσετε το τεχνικό πρόγραμμά σας και σε ποιους τομείς ρίχνετε το βάρος σας;
Όπως προανέφερα, η οικονομική κατάσταση του Δήμου δεν μας επέτρεπε να υλοποιήσουμε μεγάλης κλίμακας έργα από ίδιους πόρους. Τα Τεχνικά Συνεργεία του Δήμου επικεντρώθηκαν στις συντηρήσεις πεζοδρομίων και οδοστρωμάτων που σε πολλά σημεία της πόλης φέρουν έντονα τα σημάδια της φυσικής φθοράς του χρόνου. Παράλληλα, δώσαμε βάρος στις παρεμβάσεις στα σχολικά κτίρια για την επιδιόρθωση καθημερινών μικροζημιών αλλά και για μεγαλύτερες εργασίες αναβάθμισης των υποδομών (μονώσεις, χώροι υγιεινής, προαύλια κλπ).
Για τα μεγαλύτερης κλίμακας έργα, σας περιέγραψα την διαρκή αναζήτηση χρηματοδοτήσεων που πραγματοποιούμε, η οποία μας επιτρέπει να είμαστε πολύ αισιόδοξοι για το μέλλον. Επίσης, κατορθώσαμε να ωριμάσουμε με άρτιο τρόπο και ήδη να δημοπρατήσουμε τα λίγα έργα που είχαμε παραλάβει ενταγμένα σε Προγράμματα αλλά δυστυχώς είχαν μεγάλες ελλείψεις στις μελέτες και στην προετοιμασία τους.
Έχετε προγραμματίσει κάποιες δράσεις για το προσεχές διάστημα που θα μπορούσατε να ανακοινώσετε;
Προετοιμάσαμε την αντικατάσταση όλου του Δημοτικού οδοφωτισμού με led, έργο με το οποίο θα ενισχυθεί ο φωτισμός σε κάθε σημείο του Χαϊδαρίου ενώ παράλληλα θα επιτύχουμε σημαντική οικονομία στην κατανάλωση ρεύματος.
Σε πολύ προχωρημένο στάδιο είναι οι συζητήσεις με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την δημιουργία του Μουσείου της Εθνικής Αντίστασης στον ιστορικό χώρο του Μπλοκ 15 στο Στρατόπεδο Χαϊδαρίου. Έχουμε συμφωνήσει με το Υπουργείο για την διάνοιξη ανεξάρτητης από το Στρατόπεδο οδού πρόσβασης στον χώρο του Μπλοκ 15 από σημείο της πόλης μας.
Η μεγάλη διεκδίκηση του Δήμου μας για την ολοκλήρωση της παραχώρησης στον Δήμο έκτασης 55 στρεμμάτων από το Στρατόπεδο βρίσκεται επίσης σε καλό δρόμο. Η προμελέτη του Δήμου για την έκταση προβλέπει την αξιοποίησή της ως χώρου πρασίνου και αθλητικών δραστηριοτήτων, δημιουργώντας έτσι ένα νέο σημείο αναψυχής και περιπάτου για τους κατοίκους του Χαϊδαρίου και της Δυτικής Αθήνας.
Είστε από τους πιο νέους δημάρχους της χώρας. Από την μέχρι τώρα εμπειρία σας αυτό είναι ένα πλεονέκτημα που μπορεί να αξιοποιηθεί στον χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης;
Οι νέες ιδέες και η διάθεση για αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών προς όφελος της πόλης και των κατοίκων, μπορούν να αποτελέσουν το πλεονέκτημα στο οποίο αναφέρεστε. Το σχέδιό μας για το Χαϊδάρι είναι να μετατραπεί σε μια αληθινά «έξυπνη πόλη», με ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των κατοίκων σε όλο και περισσότερους τομείς. Μια «πράσινη πόλη» με μειωμένο ενεργειακό αποτύπωμα και γενικευμένη εφαρμογή της ανακύκλωσης και της διαλογής στην πηγή. Μια πόλη της απασχόλησης και της ανάπτυξης, με εξωστρεφή χαρακτηριστικά και αποτελεσματικές δράσεις διασύνδεσης των ανέργων με τις επιχειρήσεις και τόνωσης της νέας επιχειρηματικότητας. Πιστεύω ότι αυτό το όραμα για το μέλλον εκφράζει τις απόψεις και της δικής μου γενιάς και των ακόμη νεότερων.
Θα έλεγα λοιπόν ότι επιδίωξή μας πρέπει να είναι οι νέοι άνθρωποι και η δυναμική που διαθέτουν να αποτελέσουν ένα πλεονέκτημα συνολικά για το Χαϊδάρι. Για αυτό εργαζόμαστε.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press του Σαββάτου