Άρθρο στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Βασίλη Οικονόμου
Ο συγκοινωνιακός χάρτης παραμένει εδώ και 20 χρόνια ίδιος, γεγονός που καθιστά επιτακτική ανάγκη τον εκσυγχρονισμό του. Η ανάγκη αυτή γίνεται ακόμη πιο επιτακτική από τη στιγμή που η κυβέρνηση πραγματοποιεί μια τεράστια επένδυση της τάξης των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, στη δημόσια συγκοινωνία, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στα χρονικά τις τελευταίες δεκαετίες.
Ολιστικό σχέδιο για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών
Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης στοχεύει στη δημιουργία ενός νέου συστήματος μεταφορών στην Αττική, επικεντρωμένο πρωτίστως στις Δημόσιες Συγκοινωνίες, για τα επόμενα είκοσι χρόνια. Στόχος μας είναι μία νέα εποχή κινητικότητας στην Αττική – μια εποχή που συνδυάζει την καινοτομία, την άνεση και τη βιωσιμότητα.
Όμως, ο χάρτης αυτός δεν θα είναι απλά ένα νέο σύστημα διαχείρισης των μετακινήσεων, μια διαδικασία στα χαρτιά, αλλά ένα ολιστικό σχέδιο για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών.
Αυτό ακριβώς συμμερίζονται όλοι οι αρμόδιοι φορείς, η Περιφέρεια, οι δήμαρχοι της Αττικής, τα συναρμόδια υπουργεία αλλά και οι απλοί πολίτες που δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την εκπόνηση του σχεδίου αλλά και για τη διαδικασία της διαβούλευσης που θα ακολουθήσουμε.
Η συνεργασία με όλους τους συντελεστές αποτελεί βασικό στοιχείο της επιτυχίας μας, καθώς ενσωματώνει όλα τα νέα δεδομένα, τις ανάγκες και τις προοπτικές της κάθε περιοχής, ώστε ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης να είναι επιτυχημένος.
Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης είναι το αποτέλεσμα εντατικών ερευνών και επιστημονικών μελετών, με στόχο την αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού δικτύου της Αττικής και στηρίζεται σε τέσσερις κεντρικούς άξονες:
1. τη βιώσιμη κινητικότητα,
2. την προσβασιμότητα,
3. τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών
4. και την προστασία του περιβάλλοντος.
Κάθε πτυχή αυτού του σχεδίου, από την ανάπτυξη στα μέσα σταθερής τροχιάς ως βάση αλλά και στην επέκταση και επίβλεψη των λεωφορειολωρίδων μέχρι την αναβάθμιση των αμαξοστασίων και των στάσεων, έχει σχεδιαστεί με γνώμονα το μέλλον και τις αυξανόμενες ανάγκες της πόλης.
Οι εποχές επιτάσσουν την υιοθέτηση καινοτόμων νέων τεχνολογιών, όπως τα ηλεκτρικά λεωφορεία και τα συστήματα έξυπνης διαχείρισης στόλου, μεταξύ άλλων, για να προσφέρουμε σύγχρονες λύσεις για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών αλλά και για να καταφέρουμε να βελτιώσουμε την καθημερινότητα τους, σε ότι αφορά τις μετακινήσεις τους.
Ταυτόχρονα με τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη ενισχύουμε τη βιωσιμότητα με μέτρα που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, συμβάλλοντας στην επίτευξη των στόχων κλιματικής ουδετερότητας. Μεριμνούμε για την προώθηση στο ποδήλατο, στο πατίνι, στην πεζοπορία και των λοιπών μορφών μικροκινητικότητας εντός του αστικού ιστού.
Φυσικά, ένα τέτοιο σχέδιο που έρχεται να αναμορφώσει μια πεπαλαιωμένη κατάσταση 20 ετών έχει τις δυσκολίες του, όπως η χρηματοδότηση, η οργανωτική αναδιάρθρωση, αλλά και η κοινωνική αποδοχή των αλλαγών. Ωστόσο, με τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, δημιουργούμε τις κατάλληλες συνθήκες για να ξεπεράσουμε αυτές τις προκλήσεις, προσφέροντας στους πολίτες πιο αποτελεσματικές, ασφαλείς και οικονομικά βιώσιμες μετακινήσεις.
Το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών θα φέρει σημαντική βελτίωση στις συνθήκες μετακίνησης, μειώνοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση, ενώ θα αυξηθεί το ποσοστό χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και κατά συνέπεια την χρήση και το ευεργετικό κοινωνικό αποτύπωμα της Δημόσιας Συγκοινωνίας. Οι νέες τεχνολογίες και τα επενδυτικά σχέδια θα ενισχύσουν τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του συγκοινωνιακού δικτύου, καθιστώντας την Αττική πρότυπο για τις σύγχρονες μεταφορές.
Ως υφυπουργός μεταφορών θα ήθελα να τονίσω για ακόμη μια φορά την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να προσφέρει βιώσιμες και βέλτιστες Δημόσιες Συγκοινωνίες στην Αττική αλλά και στην Θεσσαλονίκη και φυσικά σε όλη την Ελλάδα, προσφέροντας ένα καλύτερο μέλλον για τις μεταφορές της χώρας μας.