0

Δεκάδες ναοί στα Κατεχόμενα έχουν βανδαλιστεί, έχουν μετατραπεί σε στάβλους, ενώ οι περισσότεροι έχουν συληθεί. Η τελευταία πρόκληση όμως των Τούρκων έχει να κάνει με την γενικότερη τάση της κυβέρνησης Ερντογάν  που καταγράφεται τα τρία τελευταία χρόνια και αφορά σειρά προκλήσεων σε βάρος της Ελληνορθόδοξης πίστης.

Η πρόκληση, αυτή τη φορά  μετά την Αγία Σοφία, αφορά την ανέγερση μουσουλμανικού  τεμένους δίπλα από τον Απόστολο Ανδρέα, το μοναδικό μοναστήρι που λειτουργεί στα Κατεχόμενα, στη Χερσόνησο της Καρπασίας. Πρόκειται  για το μοναδικό εν ενεργεία μοναστήρι υπό τουρκική κατοχή το οποίο είναι κτισμένο στο ομώνυμο ακρωτήρι της Κύπρου και θεωρείται από τα πιο ονομαστά του νησιού και το οποίο προσέλκυε κάθε χρόνο χιλιάδες προσκυνητές, ιδιαίτερα στις 30 Νοεμβρίου και 15 Αυγούστου που γιόρταζε .

Το θέμα έφερε στην επιφάνεια η τουρκοκυπριακή  εφημερίδα «Αβρούπα» η οποία σε ρεπορτάζ της με τίτλο «Τώρα τζαμί και στον Απόστολο Ανδρέα», έγραψε ότι άρχισαν εργασίες για ανέγερση μουσουλμανικού τεμένους κοντά στο Μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα, με την οικονομική στήριξη της Τουρκίας.

Πιο χαμηλούς τόνους κρατά η διαδικτυακή  εφημερίδα «Μπουγκιούν Κίπρις» η οποία έκανε λόγο για μια αμφισβητήσιμη απόφαση, σύμφωνα με την οποία μετατράπηκαν σε μικρό τζαμί δύο δωμάτια που κτίστηκαν για τους πλανοδιοπώλες κατά την διάρκεια των εργασιών αναστήλωσης του Μοναστηριού του Αποστόλου Ανδρέα, αλλά έμειναν άδεια επειδή αυτοί αρνήθηκαν να μετακομίσουν εκεί.

Οι αντιδράσεις

Το θέμα ,πέραν της αντίδρασης της ελληνοκυπριακής πλευράς, προκάλεσε την  αντίδραση της «βουλευτού» του Ρεπουμπλικανικού Τουρκικού Κόμματος (CTP) Ντογούς Ντεριά, η οποία ανέφερε ότι «η νοοτροπία που προσπαθεί να οικοδομήσει τζαμί στο Μοναστήρι Αποστόλου Ανδρέα επιχειρεί να χρησιμοποιήσει τη θρησκεία ως εργαλείο για πολιτική πρόκληση».

Με ανάρτησή τη στον λογαριασμό της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η Ντεριά ανέφερε τα εξής: «Η Μονή του Αποστόλου Ανδρέα δεν είναι μόνο ένας ιερός τόπος λατρείας για τους Ελληνοκύπριους και τον χριστιανικό κόσμο, αλλά και μια από τις αξίες της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου. Όπως ακριβώς και το τζαμί Χαλά Σουλτάν στο νότο. Η νοοτροπία που προσπαθεί να οικοδομήσει ένα ‘τζαμί’ σε αυτό το μοναστήρι είναι ξεκάθαρα μια νοοτροπία που προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τη θρησκεία ως εργαλείο για μια πολιτική πρόκληση. Αναρωτιέμαι, τι θα έλεγαν αυτοί που θέλουν να προκαλέσουν εχθρότητα μεταξύ των κοινοτήτων με αυτό τον τρόπο, αν υπήρχε κάποιος που προσπαθούσε να χτίσει εκκλησία στο Τέμενος Χάλα Σουλτάν;».

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος του κατεχόμενου Ριζοκαρπάσου, Χαμίτ Μπακιρτζί δήλωσε στην ιστοσελίδα ότι το μικρό τζαμί ήταν «απαίτηση των πολιτών».

Στο μεταξύ τα τελευταία χρόνια στα Κατεχόμενα, ναοί  και μονές μετατράπηκαν σε νεκροτομεία, ορνιθώνες, σιταποθήκες, τζαμιά  αλλά και στρατόπεδα. Σύμφωνα με έρευνα του κ. Χαράλαμπου Χοτζάκογλου, αρχαιολόγου, την οποία χρηματοδότησε η Μονή Κύκκου σε 550 ναούς που επισκέφτηκε ο ίδιος, διαπιστώθηκε ότι η καταστροφή είναι ολοκληρωτική και δεν περιλαμβάνει μόνο τους ορθόδοξους χριστιανικούς ναούς αλλά και αυτούς των Μαρωνιτών, Αρμενίων και Λατίνων. Από τους 550 ναούς οι περίπου 50  εξ’ αυτών έχουν μετατραπεί σε στρατόπεδα.

Την ευθύνη για την καταστροφή έχει το μουσουλμανικό θρησκευτικό ίδρυμα ΕΒΚΑΦ στο οποίο έχουν υπαχθεί όλα τα μνημεία το οποίο αντιδρά σε κάθε προσπάθεια αναστήλωσης και προστασίας των ναών.

Προβάλλουν άλλοθι 

Για τα μάτια του κόσμου οι Τούρκοι προβάλλουν άλλοθι κάποιους ναούς οι οποίοι είναι καλοδιατηρημένοι, όπως του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στην Κερύνεια, του Άγιου Μάμαντος στη Μόρφου, της Παναγίας στο Τρίκωμο και του Αποστόλου Βαρνάβα στην Αμμόχωστο, οι οποίοι, ωστόσο, έχουν μετατραπεί σε μουσεία για να εξυπηρετούν, κυρίως, την τουριστική βιομηχανία.

Η έρευνα κατέδειξε  ότι από το σύνολο των ναών στα Κατεχόμενα αγνοούνται 15 με 20 χιλιάδες εικόνες. Ξεχωριστή περίπτωση είναι ο ναός και το Μοναστήρι της Αγίας Αναστασίας στη Λάπηθο της Κερύνειας  που έχουν μετατραπεί σε πολυτελές ξενοδοχειακό συγκρότημα με τα κελιά της Μονής να έχουν διαμορφωθεί σε διαμερίσματα, ο περίβολος σε πισίνα και στη μέση αυτών η εκκλησία που, από χώρος προσευχής, έγινε αξιοθέατο για παραθεριστές.

Και ενώ αυτά συμβαίνουν με το σύνολο των θρησκευτικών μνημείων ένας ναός στην Κατεχόμενη Καρπασία αποκαταστάθηκε με πρωτοβουλία της  Δικοινοτικής Τεχνική Επιτροπή για την Πολιτιστική Κληρονομιά (TCCH) που ιδρύθηκε το 2008 για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της επιτροπής ολοκληρώθηκαν τα έργα συντήρησης του ναού του Αγίου Γεωργίου στην περιοχή της Καρπασίας, με τη συνεργασία της   Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και το Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών για την Ανάπτυξη (UNDP).

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press του Σαββάτου

You may also like

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ: Απόψεις