Δημοσιεύθηκε στην έντυπη TODAY PRESS
του Δημήτρη Γιαννακόπουλου
Με ανησυχητικούς ρυθμούς αυξάνονται τα αυτοκινητιστικά δυστυχήματα και ατυχήματα στην Αθήνα την ώρα που η Τροχαία «κόβει» 40 κλήσεις ημερησίως για υπέρβαση του ορίου κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών και 120 για υπέρβαση ορίου ταχύτητας ενώ η δημοτική αστυνομία επιβάλλει συνεχώς πρόστιμα για παράνομες σταθμεύσεις, καταλήψεις πεζοδρομίων και διάφορες παραβάσεις.
Από την 1η του μήνα, το περασμένο Σάββατο, έως το πρωί της Τετάρτης, 5 Μαρτίου, συνέβησαν 4 θανατηφόρα τροχαία με 8 νεκρούς και 5 καραμπόλες αυτοκινήτων σε κεντρικές οδικές αρτηρίες (Μεσογείων, Κηφισός, Πειραιώς). Όσοι περίπου θυσιάστηκαν στον Μολώχ της ασφάλτου όλο τον Φεβρουάριο (9 πολίτες) αντιστοιχούν στους 8 του 4ήμερου της Αποκριάς.
Επιπλέον έχει καταγραφεί και αξιόποινη συμπεριφορά από την πλευρά των διωκτικών συνεργείων, με τον ασυνείδητο επαγγελματία οδηγό γερανοφόρου οχήματος ο οποίος μετέβη αργά το βράδυ της Κυριακής στην οδό Πανεπιστημίου για να απομακρύνει αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες οδηγών ωστόσο δεν τα κατάφερε διότι ήταν – όπως αποδείχτηκε – και ο ίδιος μεθυσμένος.
Το χρονικό έχει ως εξής:
Τα ξημερώματα του Σαββάτου (1 Μαρτίου) ένας νεαρός έχασε τη ζωή του στους Αγίους Αναργύρους όταν κάτω από άγνωστες συνθήκες το αυτοκίνητο που επέβαινε ανατράπηκε. Την Καθαρά Δευτέρα (3 Μαρτίου) ένας 56χρονος έπεσε με το αυτοκίνητό του σε ακινητοποιημένα οχήματα στη Λ. Κατεχάκη, στο ύψος του Παπάγου. Από τη σφοδρή σύγκρουση ανασύρθηκαν νεκροί ο 56χρονος οδηγός και οι υπερήλικοι γονείς του. Την Τρίτη (4 Μαρτίου) σημειώθηκαν δύο θανατηφόρα τροχαία: Ένα ταξί στην οδό Πειραιώς έπεσε σε κολώνα με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ακαριαία ο οδηγός και να καταλήξει λίγες ώρες αργότερα η 61χρονη επιβάτιδα. Το ίδιο απόγευμα, στην Κεντρική Λαχαναγορά στον Αγ. Ι. Ρέντη, φορτηγό εξετράπη της πορείας του και προσέκρουσε σε έτερο σταθμευμένο φορτηγό με συνέπεια να χάσει τη ζωή του ο 65χρονος οδηγός.
Τέλος, την Τετάρτη το πρωί (5 Μαρτίου) στη Γλυφάδα, μετά από σύγκρουση δύο αυτοκινήτων, ξεκόλλησε ο κινητήρας του ενός και καρφώθηκε σε στάση σχολικού λεωφορείου!
Αδυναμία
Παρά το γεγονός ότι η Αστυνομία ελέγχει με σταθερά κλιμάκια (μπλόκα) την κίνηση σε δεκάδες σημεία καθημερινά, εν τούτοις τα αποτελέσματα είναι πενιχρά. Η εκτεταμένη χρήση κινητών τηλεφώνων, η κατανάλωση αλκοόλ, η οδήγηση αυτοκινήτων υψηλών απαιτήσεων από ερασιτέχνες οδηγούς, οι μέτριες ποινές εξαντλούμενες σε μικρά – κατ’ ουσίαν – χρηματικά πρόστιμα ή σε ολιγόμηνη αφαίρεση πινακίδων, θεωρούνται κύριες αιτίες της τραγικής αυτής κατάστασης. Επιπλέον, από το 2023, λειτουργεί στο διαδίκτυο ενημερωμένη πλατφόρμα προειδοποίησης για τα «μπλόκα της Τροχαίας» την οποία χρησιμοποιούν χιλιάδες οδηγοί.
Στο κέντρο της πόλης
Στην οδό Κουμπάρη, στο ανοδικό ρεύμα της Βασιλίσσης Σοφίας μετά την Ηρώδου Αττικού, στο Χίλτον και την Κηφισίας στο ύψος της Πανόρμου, στην Λ. Αλεξάνδρας στο Πεδίον του Άρεως, στην Πατησίων από τη Γαλατσίου έως την Πανεπιστημίου, στην αρχή της Γ’ Σεπτεμβρίου κάτω από την Ομόνοια, στη διασταύρωση της Σταδίου με την Αιόλου και πιο πάνω στην παλαιά Βουλή, στην Αγ. Κωνσταντίνου, στο «δαχτυλίδι» της πλατείας Καραϊσκάκη, στην Πειραιώς, την Αθηνάς, στην Ακαδημίας και βεβαίως στην πρώτη «εσοχή» της Πανεπιστημίου με την Κριεζώτου, δεκάδες τροχονόμοι επιτηρούν νυχθημερόν και κάποιες φορές με κίνδυνο ζωής πραγματοποιώντας πολλούς ελέγχους. Η εικόνα μιας πόλης «ζωσμένης» από αστυνομικές δυνάμεις δεν εξυπηρετεί κανένα, ούτε το κράτος, ούτε τους πολίτες.
Τα… αντίδοτα
Οι παλαιότεροι επιχειρηματίες της εστίασης και της ψυχαγωγίας στο Κολωνάκι, στο Ψυρρή, στο Μοναστηράκι, το Σύνταγμα και τα Εξάρχεια, στηλιτεύουν την τακτική «έλεγχος σε όλους ανεξαιρέτως» προβλέποντας ότι «στο τέλος θα σταματήσουν να κατεβαίνουν από τα προάστια στην Αθήνα και θα επιστρέψουμε στις γκρίζες μέρες του παρελθόντος κι έτσι θα επηρεαστεί και ο τουρισμός». Προτείνουν λιγότερα μπλόκα αλλά καθολικές κυρώσεις. «Αν αφαιρέσεις την άδεια οδήγησης από τον επικίνδυνο οδηγό και τον υποχρεώσεις να περάσει εκ νέου τη διαδικασία των εξετάσεων, ή αν του καταλογίσεις κατευθείαν στην εφορία πρόστιμο χιλιάδων ευρώ, τότε και μόνο θα περιοριστεί το φαινόμενο» αναφέρουν τονίζοντας ότι η απαγόρευση του καπνίσματος στα καταστήματα τους όπως και η ευρεία -πλέον- χρήση κράνους από τους μοτοσικλετιστές οφείλεται στην αποφασιστικότητα του μηχανισμού να εφαρμόσει σκληρές ποινές.
Κάμερες ανίχνευσης
Την ανάγκη ενίσχυσης των ελέγχων επισημαίνει και ο εκπαιδευτής οδηγικής συμπεριφοράς και οδηγός αγώνων Κωνσταντίνος Ιαβέρης, ο οποίος προσθέτει ως επιπλέον μέτρο την τοποθέτηση καμερών ανίχνευσης παραβίασης ταχύτητας και φωτεινού σηματοδότη. Φανταστείτε -λέει- πόσο θα μειώνονταν οι παραβιάσεις του ΚΟΚ, αν γνώριζαν οι πολίτες πως θα λαμβάνουν απευθείας κλήση για κόκκινο φανάρι ή υπερβολική ταχύτητα. «Η Περιφέρεια Αττικής τοποθέτησε μία κάμερα ανίχνευσης παραβίασης φωτεινού σηματοδότη στη λεωφόρο Ποσειδώνος. Η κάμερα αυτή ανιχνεύει 25 παραβιάσεις την ώρα και είμαι σίγουρος πως ένας αστυνομικός δεν κόβει τόσες κλήσεις το ίδιο χρονικό διάστημα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο θα μειώνονταν οι παραβιάσεις του ΚΟΚ αν γνώριζαν οι πολίτες πως θα λαμβάνουν απευθείας κλήση για κόκκινο φανάρι ή υπερβολική ταχύτητα», επισημαίνει.
Στοιχεία
Στατιστικώς η Ελλάδα παραμένει μεταξύ των χωρών με τα περισσότερα ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μόνο πέρυσι ο αριθμός των θυμάτων ανήλθε στους 645 και σε χιλιάδες των τραυματιών από τροχαία. Ανάμεσα σε 32 αναφερόμενες χώρες η Ελλάδα μοιράζεται με τη Πορτογαλία την 26η θέση με 60 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, συνεχίζοντας μια μακρόχρονη παράδοση (27η το 2022, 26η το 2021) με τον αριθμό των νεκρών να υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό «μέσο όρο» (46) αλλά να υπολείπεται ακόμα και από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 2013 (55).
Στην ΕΕ
Η περιφέρεια στην ΕΕ με το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από τροχαία δυστυχήματα βρίσκεται στη βορειοδυτική Βουλγαρία (133). Συνολικά, υπάρχουν 20 περιφέρειες της ΕΕ με τουλάχιστον 80 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους. Αυτές οι περιοχές βρίσκονταν κυρίως στη Ρουμανία (έξι περιφέρειες), τη Βουλγαρία (τρεις περιφέρειες) και στην Ελλάδα τρεις περιφέρειες: η Πελοπόννησος (109), το Βόρειο Αιγαίο (103) και η Στερεά Ελλάδα (89).
Ακολουθούν η Κροατία, η Πολωνία και η Πορτογαλία με δύο περιφέρειες η καθεμία, με τις υπόλοιπες περιοχές να βρίσκονται σε Βέλγιο και Ιταλία. Μερικά από τα υψηλότερα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων καταγράφηκαν σε αγροτικές περιοχές, ενώ οι αστικές περιοχές και οι πρωτεύουσες έτειναν να αναφέρουν πολύ χαμηλότερα ποσοστά. Τα χαμηλότερα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων καταγράφηκαν σε αστικές περιοχές, όπως οι Βρυξέλλες με 7 θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους, η Βιέννη (8), η Στοκχόλμη και η Βρέμη (9).
Τα παιδιά
Πρόσφατη έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), αποκαλύπτει ότι 6.000 παιδιά ηλικίας έως 14 ετών πανευρωπαϊκώς συγκαταλέγονται μεταξύ των νεκρών από τροχαία. Το ETSC αναφέρει ότι οι δρόμοι γύρω από τις εγκαταστάσεις παιδικής μέριμνας και στις αστικές περιοχές με πολλούς ποδηλάτες και πεζούς θα πρέπει να σχεδιάζονται για 30 χλμ/ώρα και χαμηλό κυκλοφοριακό φορτίο. Το όριο ταχύτητας σε αυτούς τους δρόμους θα πρέπει να είναι 30 χλμ./ώρα ακόμα και όταν τα κριτήρια σχεδιασμού δεν έχουν επιτευχθεί. Μάλιστα το ETSC καλεί την ΕΕ να το κάνει επίσημη σύσταση.