Την «ανηφόρα» συνεχίζει να τραβά η τιμή της βενζίνης, η οποία έχει πλέον ξεπεράσει τα €2,5 το λίτρο σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, θέτοντας σε συναγερμό την κυβέρνηση, η οποία αναμένει τα στοιχεία του προϋπολογισμού που θα ανακοινωθούν την ερχόμενη Τετάρτη, προκειμένου να διαπιστωθεί αν τα φορολογικά έσοδα μπορούν να χρηματοδοτήσουν νέα μέτρα στήριξης.
Η τιμή της βενζίνης, σύμφωνα με τους πρατηριούχους, οδεύει προς τα 3€ το λίτρο, ενώ την ίδια στιγμή, διεθνείς αναλυτές προβλέπουν πως οι τιμές ενέργειας θα παραμείνουν υψηλές και τους επόμενους μήνες.
Η άνοδος της τιμής της βενζίνης έχει αυξήσει τα φαινόμενα νοθείας στην αγορά, με την Πρόεδρο των Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, να προειδοποιεί τους καταναλωτές να μην παρασύρονται και αγοράζουν βενζίνη σε τιμή κάτω από αυτή του διυλιστηρίου, γιατί τότε θα είναι νοθευμένη, επικίνδυνη και θα προκαλέσει βλάβη σταδιακά στη μηχανή του αυτοκινήτου τους, με αποτέλεσμα να πληρώσουν τη φτηνή βενζίνη, πολύ ακριβά. Μάλιστα, ζήτησε να παρθεί μέτρο οριζόντιο με «επιδότηση στην αντλία για τη βενζίνη», όπως γίνεται με το πετρέλαιο, για αντιμετώπιση του ράλι ανόδου στις τιμές στα καύσιμα.
«Οι παραλαβές έρχονται αυξημένες» σημείωσε, ενώ προειδοποίησε πως «εάν προμηθευτεί κάποιος βενζίνη κάτω από τιμή διυλιστηρίου είναι επικίνδυνο. Αυτό που υπογράμμισε είναι πως όσο ακριβαίνει η βενζίνη, τόσο δυναμώνει το παρεμπόριο, διότι πουλάνε κάτω από τιμή διυλιστηρίου, προφανώς για να καλύψουν με αυτό τον τρόπο οι πρατηριούχοι τα λειτουργικά τους έξοδα».
«Εάν βρείτε τη βενζίνη κάτω από 2,30 το λίτρο πρέπει να είστε πολύ επιφυλακτικοί», σημείωσε και «σε καμία περίπτωση να μην παρασύρεσθε από τη χαμηλή τιμή», γιατί όπως εξήγησε: «Όταν παίρνει κάποιος νοθευμένη βενζίνη, το αυτοκίνητο δεν χαλάει αμέσως, αλλά οι βλάβες θα φανούν αργότερα και το κόστος θα είναι πολύ μεγαλύτερο. Επιπρόσθετα, εάν το ρεζερβουάρ είναι εντελώς άδειο και βάλει κάποιος νοθευμένη βενζίνη μπορεί να τον αφήσει το αυτοκίνητο στα 30 μέτρα», τόνισε.
Τα μέτρα που εξετάζει η κυβέρνηση
Νέες παρεμβάσεις προανήγγειλε, σε τηλεοπτική του συνέντευξη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών των καυσίμων.
Όπως είπε ο πρωθυπουργός, την επόμενη εβδομάδα αναμένονται οι ανακοινώσεις για τις νέες παρεμβάσεις στα καύσιμα, οι οποίες θα αφορούν τους καλοκαιρινούς μήνες, έτσι ώστε να μπορέσουν οι πολίτες να κάνουν διακοπές και να μην επιβαρύνονται από τις υψηλές τιμές.
Δίνοντας την κατεύθυνση των παρεμβάσεων στις τιμές των καυσίμων, ο κος Μητσοτάκης τόνισε ότι «ο τρόπος που έχουμε δράσει μέχρι σήμερα δίνει και το περίγραμμα για το πώς θα κινηθούμε από εδώ και πέρα».
Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση της αύξησης της τιμής της βενζίνης προβλέπει:
– Επέκταση και διεύρυνση του Fuel pass: Το επίδομα καυσίμων θα συνεχιστεί για τουλάχιστον ακόμη τρεις μήνες, όπως είπε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ενώ θα ανοίξει ακόμη περισσότερο η βεντάλια των δικαιούχων. Πιθανόν να αυξηθεί και το ποσό της επιδότησης των €30-50 στα €40-60. Σήμερα, το επίδομα καυσίμων δικαιούται κάθε φυσικό πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων και ελευθέρων επαγγελματιών, που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα, φορολογικού έτους 2020, έως €30.000. Το ποσό αυτό εξετάζεται να αυξηθεί στην περιοχή των €40.000.
– Μοντέλο ντίζελ για τη βενζίνη: Εξετάζεται απευθείας επιδότηση στα διυλιστήρια, για να πέσει ακόμα και κάτω από τα €2 το λίτρο η τιμή στη βενζίνη, καθώς οι υψηλές πτήσεις συνεχίζονται και ο υπάρχει ο φόβος για περιορισμό των μετακινήσεων από τα νοικοκυριά που θα πλήξει τα δημόσια έσοδα.
– Παράταση της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης. Η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης θα διατηρηθεί και μετά τον Ιούνιο και θα αυξηθεί το ποσό της κρατικής επιδότησης στην αντλία. Το ποσό αυτό ανέρχεται σήμερα σε 12 λεπτά το λίτρο, χωρίς τον ΦΠΑ. Με τον ΦΠΑ, η επιδότηση φθάνει περίπου στα 15 λεπτά το λίτρο. Η νέα επιδότηση του ντίζελ κίνησης θα είναι μεγαλύτερη από 15 λεπτά το λίτρο.
Σήμα κινδύνου από ΟΠΕΚ
Σε υψηλό επίπεδο, λόγω ζήτησης, αναμένεται να κινηθούν στο μέλλον οι τιμές ενέργειας εάν δεν προχωρήσουν σημαντικές επενδύσεις σε όλους τους επιμέρους τομείς παραγωγής, σύμφωνα με όσα ανέφερε από την Αθήνα ο Γενικός Γραμματέας του ΟΠΕΚ, Mohammad Sanusi Barkindo.
Συγκεκριμένα, μιλώντας σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Mediterranean Gas που αναπτύσσει την πλωτή μονάδα Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στο Βόλο, ο κος Barkindo τόνισε ότι αν δεν υπάρξουν επενδύσεις και η ζήτηση παραμείνει στα επίπεδα που προβλέπεται, τότε η αναταραχή στην αγορά και την ενεργειακή ασφάλεια θα είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που βιώνουμε. Εστιάζοντας στον «μαύρο χρυσό», τόνισε, δε, ότι η έλλειψη αργού πετρελαίου θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τις εκτιμήσεις του ΟΠΕΚ, καθώς το 2045 η παγκόσμια οικονομία θα είναι διπλάσια σε σχέση με το 2020, ο πληθυσμός θα έχει αυξηθεί κατά 20%, η ζήτηση ενέργειας θα εκτοξευθεί κατά 28%. «Καμία πηγή ενέργειας δεν μπορεί από μόνη της να καλύψει την αύξηση της ζήτησης. Χρειάζονται όλες οι διαθέσιμες πηγές», τόνισε, σημειώνοντας ότι ο ρόλος των υδρογονανθράκων θα είναι άκρως σημαντικός. Συγκεκριμένα, εκτίμησε πως το 2045 το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα εξακολουθούν να καλύπτουν πάνω από το 50% της κατανάλωσης.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press του Σαββάτου