0

Η κυκλοφορία υπερφορτωμένων και κακοσυντηρημένων οχημάτων αποτελεί καθημερινό φαινόμενο, ακόμα και στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αττικής.

Δεν είναι λίγες οι φορές που συναντάμε επικίνδυνα οχήματα, άκρως ακατάλληλα για την κυκλοφορία σε κεντρικές λεωφόρους, όπως στην Ποσειδώνος, στην Κηφισού, στη Βουλιαγμένης, τη Χαμοστέρνας και την οδό Πειραιώς. Αρκετές φορές μάλιστα, η εικόνα αυτών των οχημάτων προκαλεί τρόμο στους διερχόμενους οδηγούς και πεζούς και εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την οδική ασφάλεια.

Τα επικίνδυνα οχήματα που έχουν πολλαπλασιαστεί το τελευταίο διάστημα, συνήθως φορούν ακατάλληλα ελαστικά, παρουσιάζουν εικόνα κακής συντήρησης που προφανώς δεν περιορίζεται μόνο στην εξωτερική τους εικόνα, αλλά επεκτείνεται στα βασικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, όπως στις αναρτήσεις και στα φρένα, ενώ ταυτόχρονα είναι ρυπογόνα.

Παράλληλα, δημιουργούνται ερωτηματικά εάν τα εν λόγω οχήματα διαθέτουν ασφαλιστήριο αστικής ευθύνης.

Οι καταστάσεις αυτές θέτουν σε κίνδυνο την οδική ασφάλεια, αν συνυπολογίσουμε και το γεγονός ότι η Ελλάδα διαθέτει τον 4ο γηραιότερο στόλο οχημάτων στην ΕυρωπαϊκήΈνωση, με τον μέσο όρο των αυτοκινήτων να είναι περίπου στα 17 έτη.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςΚατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), και μέχρι το 2020η Ελλάδα κατέχει τον 4ο πιο γερασμένο στόλο αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγκεκριμένα, τα παρακάτω νούμερα αφορούν τον μέσο όρο της ηλικίας των αυτοκινήτων (όχι ιδιοκτησίας), όπου στην Ελλάδα είναι τα 16,6 χρόνια.

Συνεχίζοντας, για τα ελαφριά επαγγελματικά οχήματα φτάνει τα 20,2 χρόνια στη χώρα μας, για φορτηγά τα 21,4 χρόνια, κάτι που σημαίνει πως έχουμε τον γηραιότερο στόλο φορτηγών στην Ε.Ε, και για τα λεωφορεία τα 19,4 χρόνια (επίσης, το γηραιότερο στόλο). Ωστόσο, η Λιθουανία έχει τον πιο γερασμένο στόλο αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση με 17 χρόνια, με τη Ρουμανία να ακολουθεί με 16,9 χρόνια, ενώ η Εσθονία βρίσκεται στη τρίτη θέση με 16,7 χρόνια. Πίσω από την Ελλάδα, συναντάμε την Τσεχία (15,3 χρόνια), την Κροατία (14,8 χρόνια), ενώ η Λετονία, η Πολωνία και η Σλοβακία έχουν τον ίδιο γερασμένο στόλο (14,3 χρόνια).

Τον νεότερο στόλο αυτοκινήτων στην ΕΕ, έχει το Λουξεμβούργο με μόλις 6,5 χρόνια. Ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι τα 11,8 χρόνια για τα αυτοκίνητα, τα 11,9 χρόνια για τα ελαφριά επαγγελματικά οχήματα, τα 13,9 χρόνια για τα φορτηγά και τα 12,8 χρόνια για τα λεωφορεία.Στην Ελλάδα, έως τα τέλη του 2020 κυκλοφορούσαν 5.315.875 αυτοκίνητα, 921.776 βαν, 225.216 φορτηγά και 28.196 λεωφορεία.

Χρειάζεται άμεσα να δοθούν σημαντικά κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων, τόσο στα Ι.Χ. όσο και στα επαγγελματικά οχήματα, καθώς και στα κρατικά οχήματα. Παράλληλα, χρειάζεται να αυξηθεί η ένταση των ελέγχων με μεικτά κλιμάκια, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, δεν δημιουργούν επιπρόσθετους κινδύνους για την κυκλοφορία.

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην TODAY PRESS τη νέα Free εφημερίδα που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο

You may also like

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ: Απόψεις