Ο κλαδικός ανταγωνισμός και ενδεχομένως οι αντιδράσεις των καταναλωτών και πολιτικές πιέσεις φαίνεται ότι οδήγησαν τέσσερις ισχυρούς παίκτες της αγοράς των σούπερ μάρκετ να αλλάξουν τις τιμές στο «καλάθι» τους και να προχωρήσουν σε στοχευμένες μειώσεις τιμών σε ορισμένους κωδικούς.
Συγκεκριμένα, οι αλυσίδες Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος είναι οι δύο που αναθεώρησαν τις λίστες τους στο e-katanalotis, μειώνοντας τις τιμές σε συνολικά 40 προϊόντα, από τα 137 που συνθέτουν τα δύο καλάθια, ενώ η Μασούτης μείωσε την τιμή σε ένα προϊόν (κοτόπουλο) και η My Market σε δύο προϊόντα (σαμπουάν και πάνες για μωρά).
Πιο συγκεκριμένα, στην περίπτωση της Σκλαβενίτης από το σύνολο των 63 προϊόντων οι τιμές μειώθηκαν σε 15 προϊόντα, με τον μέσο όρο της πτώσης να διαμορφώνεται στο 25% περίπου. Οι μειώσεις ήταν στοχευμένες, καθώς περιλαμβάνουν σχεδόν όλες τις κατηγορίες του καλαθιού: τρόφιμα (π.χ. ρύζι, αλεύρι, ελαιόλαδο, κοτόπουλο), είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας (π.χ. σαμπουάν, οδοντόκρεμες) και οικιακά καθαριστικά (π.χ. απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα).
Αντίστοιχα, η ΑΒ Βασιλόπουλος μείωσε τις τιμές σε 25 κωδικούς από το σύνολο των 74 που διαθέτει στο δικό της καλάθι, με τον μέσο όρο της πτώσης στον τιμοκατάλογο των αλλαγών να διαμορφώνεται εξίσου στο 25% περίπου.
Και σε αυτή την περίπτωση η γκάμα περιλαμβάνει προϊόντα από όλες τις κατηγορίες που συνθέτουν το καλάθι, όπως ρύζι, ελαιόλαδο, ηλιέλαιο, ζάχαρη, κακάο, πάνες για μωρά και ενήλικες, οδοντόκρεμες, σαμπουάν, απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα κ.ά.).
Παράλληλα, το επιτελείο του υπουργείου Ανάπτυξης εξετάζει το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί «καλάθι» με προϊόντα για άτομα με ειδικές διατροφικές ανάγκες, όπως για παράδειγμα οι διαβητικοί.
Μικρές ταμπέλες
Οι σχετικές «ταμπελίτσες» στα ράφια των καταστημάτων είναι μικρές και δεν είναι τοποθετημένες με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει ορατότητα, προκαλώντας αντιδράσεις από τους καταναλώτές.
Αυτό πρόκειται να αλλάξει άμεσα, καθώς οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης ζήτησαν από τις λιανεμπορικές αλυσίδες, οι οποίες συμμετέχουν στην πρωτοβουλία, να υπάρξει τροποποίηση στην σήμανση, ώστε να είναι πιο εμφανή τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι».