0

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press

H επόμενη μέρα της ψήφισης του νομοσχεδίου για τα ομόφυλα ζευγάρια βρίσκει την Εκκλησία απογοητευμένη και τους μητροπολίτες εξοργισμένους αλλά και αποφασισμένους να συνεχίσουν τις αντιδράσεις με σκοπό να πείσουν όσον το δυνατόν περισσότερους για τον «άδικο νόμο» του κράτους.

Αν και δεν υπάρχει καμία επίσημη απόφαση, η «νέα γραμμή άμυνας», δεν έχει να κάνει με συγκεντρώσεις αλλά με τα κηρύγματα που θα συνεχίσουν να γίνονται τουλάχιστον μέχρι το Πάσχα σε βάρος και των βουλευτών που ψήφισαν θετικά. Ήδη μητροπολίτες όπως ο Καλαβρύτων Ιερώνυμος, μιλώντας στα τοπικά Μέσα για το πώς θα αντιδράσει στην  παρουσία των βουλευτών στους ναούς κατά τις επίσημες τελετές και εορτές είπε: «περιμένετε και θα δείτε…», αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα υπάρχουν συνέπειες.

Η επίσημη Εκκλησία δεν πρόκειται να ανεχτεί face control στους ναούς και ήδη προσπαθεί να χαμηλώσει τους τόνους στη λογική «εμείς παπάδες, αυτοί ζευγάδες». Ωστόσο , όλα δείχνουν ότι οι περισσότεροι μητροπολίτες είναι αποφασισμένοι να τα «ψάλλουν» στους τοπικούς βουλευτές, τους οποίους μάλιστα είχαν ενημερώσει για τις θέσεις τους πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου.

Οι μητροπολίτες θα συμπεριλάβουν στις ομιλίες τους το θέμα του γάμου  και αναμένεται να πλέξουν το εγκώμιο σε όσους αντιστάθηκαν στο νομοσχέδιο και να επικρίνουν όσους ψήφισαν «ναι». «Εμείς, όπως έχουμε πει και επίσημα, δεν νομοθετούμε. Έχουμε όμως υποχρέωση και δικαίωμα να στηρίξουμε την οικογένεια, να ακούσουμε το ποίμνιό μας και βεβαίως να ευχαριστήσουμε τους πολιτικούς που κατανόησαν τις θέσεις μας. Από την άλλη, πάρα τις κατά καιρούς εισηγήσεις που έχουμε δεχτεί για επιβολή επιτιμίων στους βουλευτές, δεν θα φτάσουμε στα άκρα αλλά θα μιλήσουμε…», λέει μητροπολίτης της Θεσσαλίας. Για επιτίμια έχουν μιλήσει και κάποιοι μοναχοί του Αγίου Όρους οι οποίοι το επόμενο διάστημα θα λάβουν τις τελικές αποφάσεις.

Οι βουλευτές οι οποίοι έχουν ψηφίσει, ήδη έχουν επικριθεί αυστηρότατα ακόμη και από μητροπολίτες με ήπιο λόγο. Ο Δημητριάδος Ιγνάτιος, σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του,  τους κατηγόρησε ότι: «συνειδητά υπέγραψαν και ψήφισαν να υπάρξουν παιδιά που δεν θα γνωρίσουν ποτέ τη μάνα που τα γέννησε και δεν θα πούνε ποτέ τη λέξη: “μαμά”, “μητέρα”. Τι κρίμα!».

Ο μητροπολίτης Καλαβρύτων Ιερώνυμος, αφού άφησε να εννοηθεί ότι θα υπάρξουν κυρώσεις για τους βουλευτές, επιτέθηκε και στον ίδιο τον πρωθυπουργό: «Πραγματικά μου έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση εκείνο το χαμόγελο του πρωθυπουργού μόλις τον είδα προς το τέλος της διαδικασίας να κάθεται στα έδρανα της Βουλής». Σχολιάζοντας τη στάση των βουλευτών έκανε λόγο για το βδελυρότερο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε ποτέ από το ελληνικό κοινοβούλιο, τονίζοντας ότι όσα έκαναν, θα τα βρουν μπροστά τους. Να θυμίσουμε ότι κατά την περίοδο του covid-19 ο τέως μητροπολίτης Καλαβρύτων κ.Αμβρόσιος είχε αφορίσει τον κ.Μητσοτάκη, μια ενέργεια την οποία αποδοκίμασε και η ίδια η Εκκλησία.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος, ο οποίος απευθυνόμενος  και αυτός στον πρωθυπουργό επισήμανε: «Σας διαβεβαιούμε  ότι είμαστε και θα παραμείνουμε και παπάδες και ζευγάδες». Σκληρή κριτική σε  όσους υπερψήφισαν το νομοσχέδιο άσκησε και ο μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος: «Οι πολιτικοί εκλέγονται από τον Ορθόδοξο λαό για να ψηφίζουν νόμους. Είναι μέλη της Εκκλησίας. Έρχονται στους ναούς και λένε το Πιστεύω, το Πάτερ ημών. Υπάρχει ένα θέμα όμως με όσους ψήφισαν το νομοσχέδιο και θα το αντιμετωπίσει η Εκκλησία», ανέφερε.

Πέραν της αντιμετώπισης των βουλευτών, στην επίσημη Εκκλησία υπάρχει προβληματισμός για τη στάση των ιεραρχών στις επικείμενες Ευρωεκλογές. Ο ίδιος ο κ.Ιερώνυμος δεν θέλει να επαναληφθούν τα όσα έγιναν στις εθνικές εκλογές όπου το κόμμα «ΝΙΚΗ» είχε λάβει την ευλογία από κληρικούς  και κυρίως από μοναχούς του Αγίου Όρους. Η επίσημη Εκκλησία θα επιχειρήσει να κρατήσει αποστάσεις, αλλά δεν θα αγνοήσει και την ευαγγελική φράση «πολλοί μεν οι κλητοί, ολίγοι δε οι εκλεκτοί».

Οι «ήττες» της Εκκλησίας από το 1982 έως σήμερα

Στις 17 Φεβρουαρίου συμπληρώθηκαν 32 χρόνια από την καθιέρωση του πολιτικού γάμου στην Ελλάδα. Ήταν η πρώτη μεγάλη «ήττα» της Εκκλησίας από τη μεταπολίτευση και μετά, με την κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου του 1982 να επιμένει παρά τις έντονες αντιδράσεις της Συνόδου. Το «κακό» δεν σταμάτησε εκεί. Ακολούθησε η αναγραφή του Θρησκεύματος στις ταυτότητες, η καύση των νεκρών και βεβαίως ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών με τις κυβερνήσεις να προσπερνάνε τα όποια εμπόδια προσπάθησε να υψώσει η Εκκλησία.

Η πρώτη προσπάθεια για καθιέρωση του πολιτικού γάμου καταγράφηκε το 1926, αλλά απορρίφθηκε από τον δικτάτορα Πάγκαλο. Στο κενό έπεσε και η προσπάθεια  του Ελευθερίου Βενιζέλου.

Πενήντα έξι χρόνια αργότερα η κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου καθιέρωσε τον πολιτικό γάμο. Τότε η Εκκλησία το μόνο που πέτυχε ήταν να μην γίνει ο πολιτικός γάμος υποχρεωτικός. Στην αρχή λίγοι ήταν εκείνοι που επέλεξαν τον πολιτικό γάμο αλλά στη συνέχεια όλα άλλαξαν. Σύμφωνα με  στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι γάμοι το 2022 ανήλθαν σε 43.355 (21.381 θρησκευτικοί και 21.974 πολιτικοί) παρουσιάζοντας αύξηση κατά 6,4% σε σχέση με το 2021, κατά το οποίο είχαν πραγματοποιηθεί 40.759 (18.487 θρησκευτικοί και 22.272 πολιτικοί).

Μετά τον γάμο, αλλά με λιγότερες αντιδράσεις από την Εκκλησία, το 2008 η πολιτεία θέσπισε με νόμο και το σύμφωνο συμβίωσης.

Τα σύμφωνα συμβίωσης το 2022 ανήλθαν σε 13.157, παρουσιάζοντας αύξηση 13,9% σε σύγκριση με το 2021 που ήταν 11.550. Στα σύμφωνα συμβίωσης του έτους 2022 περιλαμβάνονται 394 σύμφωνα συμβίωσης μεταξύ ανδρών και 113 μεταξύ γυναικών.

Η πιο σφοδρή σύγκρουση Εκκλησίας – Πολιτείας σημειώθηκε το 2000 όταν η κυβέρνηση Σημίτη αποφάσισε τη μη αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες. Ο τότε αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ξεσήκωσε τους πιστούς, προχώρησε σε σειρά λαοσυνάξεων, αλλά και σε ένα άτυπο δημοψήφισμα με συγκέντρωση υπογραφών σε όλη τη χώρα. Συγκεντρώθηκαν περισσότερες από 2.000.000 υπογραφές και για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα φυλάσσονταν σε κοντέινερ στο προαύλιο της Μονής Πετράκη.

Το θέμα ετέθη  και πάλι, πριν από τις εκλογές του 2004, αλλά μετεκλογικώς, στην πρώτη συνάντησή του με τον νέο πρωθυπουργό κ. Καραμανλή, ο Αρχιεπίσκοπος  εγκατέλειψε την προσπάθεια.

Η Εκκλησία βρέθηκε για μια ακόμη φορά στα χαρακώματα με αφορμή την καύση των νεκρών. Τελικά και στην περίπτωση αυτή με νόμους του 2006, 2014 και 2016 η Πολιτεία θεσμοθέτησε την καύση και ήδη λειτουργούν στη χώρα μας αποτεφρωτήρια.

Η σύγκρουση για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών ήταν επίσης σφοδρή αλλά και πάλι η Εκκλησία δεν βγήκε νικήτρια.

You may also like

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ: Απόψεις