Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
To μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση δεν είναι αν θα αντιδράσει η Εκκλησία στο νόμο για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών. Αυτό είναι δεδομένο. Η Εκκλησία, ακόμη και οι ιεράρχες, οι οποίοι θεωρούνται νεωτεριστές δεν πρόκειται να αποδεχτούν τον γάμο και πολύ περισσότερο την τεκνοθεσία. Αυτό που ενδιαφέρει την κυβέρνηση, αλλά και την πλειονότητα των κομμάτων, είναι η αντίδραση των μητροπολιτών εντός και εκτός ναών και μάλιστα λίγους μήνες πριν τις Ευρωεκλογές.
Προς το παρόν, ο Αρχιεπίσκοπος δεν επιθυμεί να συγκρουστεί με την κυβέρνηση , ούτε να οργανώσει κινητοποιήσεις. Ωστόσο, κάθε μητροπολίτης θα μπορεί να τοποθετηθεί ανεξάρτητα για το θέμα στηρίζοντας τις θέσεις της Εκκλησίας που ήταν είναι “κάθετα αντίθετες με τις προθέσεις της κυβέρνησης”.
‘Ήδη, οι θέσεις που έχουν διατυπώσει κορυφαίοι μητροπολίτες δείχνουν ότι η Εκκλησία δεν θα “καταπιεί εύκολα” (όπως έκανε με το σύμφωνο συμβίωσης) τον γάμο των ομοφυλοφίλων .
Οι πρώτες αντιδράσεις ήρθαν από την Πάτρα απ΄ όπου οι μητροπολίτες Πατρών Χρυσόστομος και Μεσσηνίας, επίσης, Χρυσόστομος (και οι δύο χαρακτηρίζονται δυνάμει διάδοχοι του Ιερώνυμου) διεμήνυσαν προς την κυβέρνηση ότι η Εκκλησία δεν θα αποδεχτεί μια τέτοια εξέλιξη.
Μιλώντας στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την γιορτή του Αγίου Ανδρέα ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας έκανε λόγο για τα ψευτοείδωλα της εποχής μας καθώς, όπως είπε, σήμερα προβάλλεται μία νέα μορφή “σχεσιακού ψευδοειδώλου” σε επίπεδο κοινωνικό αλλά ακόμη και σε βιολογικό, “αρχής γενομένης από αυτήν την σχέση η οποία αναπτύσσεται μέσα στην οικογένεια”. Αναφερόμενος δε στα νέα πρότυπα είπε: “Ίσως ακόμα να μην έχουμε αντιληφθεί ποιες είναι οι συνέπειες αυτής της προβολής του νέου προτύπου και μοντέλου ζωής τόσο στο επίπεδο της κοινωνίας, όσο και στο επίπεδο των ανθρώπινων σχέσεων, όμως όταν αντιληφθούμε τις αρνητικές συνέπειες, που είναι συνέπειες εκπτωτικές, αλλοτριωμένες, αλλοτριωτικές απέναντι σε αυτό που τελικά θα καθορίζεται ως άνθρωπος, τότε ίσως να μην είναι αναστρέψιμη αυτή η πτωτική πορεία και να μην υπάρχει καμία άλλη δυνατότητα αλλαγής και θεραπείας”.
Από την πλευρά του ο Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος δήλωσε αντίθετος στο γάμο ομόφυλων ζευγαριών ενώ έκανε λόγο για «νέα και ξένα ήθη», υπογραμμίζοντας πως η «συνύπαρξη ή “συζυγία” προσώπων, αντίθετη με τον νόμο του Θεού και την ανθρώπινη ηθική, μας ευρίσκει παντελώς αντίθετους», στέλνοντας μήνυμα στην Κυβέρνηση να μην προχωρήσει σε νομοθέτηση του γάμου ομόφυλων ζευγαριών.
Ένας ακόμη υποψήφιος για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο, ο μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος αναφέρθηκε, εκτός των άλλων, στο θέμα της τεκνοθεσίας, υποστηρίζοντας ότι “η ορθόδοξη ανθρωπολογία έχει ως βασικό θεμέλιό της την απόλυτη ισοτιμία μεταξύ άντρα και γυναίκας. Από τη στιγμή που τίθεται θέμα υιοθεσίας εκ μέρους ομόφυλου ζευγαριού, η Εκκλησία είναι υποχρεωμένη να επισημάνει τη σκανδαλώδη υποτίμηση της γυναίκας ως ενός απλού εργαλείου τεκνοποιίας, στερημένης του μεγαλειώδους μητρικού της ρόλου και της συμμετοχής της σε μία ολοκληρωμένη”.
Αντίθετος με το γάμο ομοφυλοφίλων δηλώνει και ο μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος ο οποίος σε άρθρο του ανέφερε ότι “οι νόμοι που θεσπίζονται δεν πρέπει απλώς να ικανοποιούν τις αυθαίρετες επιλογές του καθενός, αλλά να συντελούν παιδαγωγικά στην ανάπτυξη και αναβάθμιση τόσο του κοινωνικού συνόλου όσο και του κάθε ανθρώπου. Εννοείται, βέβαια, ότι η Πολιτεία πρέπει να θεσπίζει νόμους με σεβασμό και στην ιδιαιτερότητα της παράδοσης του τόπου μας”.
Το θέμα της τεκνοθεσίας , σύμφωνα με όσα υποστήριξε στον “Εθνικό Κήρυκα” ο νέος μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεος “θα ανοίξει τους ασκούς του Αιόλου. Η Τεκνοθεσία εκ μέρους αυτών των προσώπων, αποτελεί μία βόμβα στα θεμέλια της ίδιας της οικογένειας”.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι ιερείς της μητρόπολης Χαλκίδος οι οποίοι ομόφωνα με ανακοίνωσή τους τονίζουν πως “τα παιδιά για την φυσιολογική τους ανάπτυξη, έχουν ανάγκη σε μια οικογένεια να έχουν πρότυπα και από τα δύο φύλα, δηλαδή του άντρα και της γυναίκας, του πατέρα και της μητέρας”.
Ιδιαίτερα σκληρός σε ότι έχει να κάνει με τις σχέσεις ομοφυλοφίλων ήταν και είναι ο Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, ο οποίος σε πρόσφατο άρθρο επιτέθηκε στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ κ. Στέφανου Κασσελάκη: «ο νέος Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ- Π.Σ. επαίρεται δημοσίως με τον ατυχή νεανία που αποκαλεί «σύζυγόν» του, και με τον οποίον ετέλεσε «γάμον» στην υπερατλαντική χώρα, εμμέσως υποδεικνύων πρότυπο για την ζωή των νέων ανθρώπων και εμφανίζων ως δήθεν κανονικότητα την παρέκκλισήν του, οφείλω να κρούσω τον κώδωνα του κινδύνου από την τυχόν άμβλυνση απορρίψεως της ανατροπής της ανθρώπινης οντολογίας και της παραχρήσεως της ανθρώπινης φυσιολογίας, που αποτελεί την τραγική σωματική πρακτική της ομοφυλοφιλίας».
Προάγγελος της στάσης της Εκκλησίας είναι παλαιότερη απόφαση της Συνόδου για το σύμφωνο συμβίωσης για τα ομόφυλα ζευγάρια. Σύμφωνα με αυτή “Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, ανέφερε ότι ο γάμος και η οικογένεια, γεγονός κατ’ εξοχήν εκκλησιαστικός και κοινωνικός θεσμός θεμελιώδους σημασίας, γίνεται, όλο και περισσότερο, ατομική υπόθεση που εντάσσεται στην σφαίρα του ιδιωτικού βίου.
Φαινόμενα – “εκτροπές” εξαιρετικά επίκαιρα και για την ελληνική πραγματικότητα, είναι ο πολιτικός γάμος, η μονογονεϊκή οικογένεια, η ελεύθερη συμβίωση και ο λεγόμενος γάμος των ομοφυλοφίλων’’.