Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
Είτε το επιδιώξει είτε όχι, η Εκκλησία της Ελλάδος θα βρεθεί και το 2024 στο επίκεντρο με αφορμή το γάμο ομόφυλων ζευγαριών και την τεκνοθεσία από αυτά. Ήδη το θέμα έχει πάρει διαστάσεις, με το σύνολο των μελών της Ιεράς Συνόδου να εκφράζουν “την κάθετη αντίθεσή τους” σε μια τέτοια εξέλιξη.
Ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος έχει εκφραστεί αρνητικά για την επισημοποίηση της τεκνοθεσίας, η Σύνοδος εξέδωσε σκληρή ανακοίνωση, ενώ πολλοί μητροπολίτες, όπως για παράδειγμα ο Πειραιώς Σεραφείμ, ο οποίος εξέφρασε την οργή του για όσα συμβαίνουν.
Αν και η Εκκλησία δεν φαίνεται διατεθειμένη να αποδεχτεί το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, μάλλον θα μείνει αδιάφορη στο θέμα των νέων ταυτοτήτων για το οποίο αναγνωρίζει το δικαίωμα της κυβέρνησης να νομοθετεί. Άλλωστε, όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο αρχιεπίσκοπος, και ο ίδιος έχει παραλάβει τη νέα ταυτότητα, στέλνοντας με αυτόν τον τρόπο ισχυρό μήνυμα στο εσωτερικό της Εκκλησίας.
Και τη νέα χρονιά η Εκκλησία θα βρεθεί μετέωρη ως προς την αξιοποίηση της περιουσίας της, η οποία έχει βαλτώσει παρά τις προσπάθειες της Συνόδου. Αντίθετα, στο δρόμο προς οριστικές λύσεις έχουν εισέλθει οι εκκρεμότητες που απασχολούν τον απλό κλήρο. Οι μόνιμες θέσεις ιερέων έχουν αυξηθεί, ενώ στο εξής το εφάπαξ θα δίνεται με τη συμπλήρωση των 67 χρόνων του κληρικού, ανεξάρτητα με το αν βγει στη σύνταξη.
Σε ό,τι αφορά στο εσωτερικό της Εκκλησίας, ο κ.Ιερώνυμος δεν φαίνεται να έχει αμφισβητηθεί από κανέναν, αν και οι “δελφίνοι” για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο οργανώνονται “για κάθε ενδεχόμενο”.
Αν και το θέμα του πατρός Αντωνίου της “Κιβωτού του Κόσμου” είναι πλέον στη Δικαιοσύνη, δεν παύει να απασχολεί τον κ.Ιερώνυμο και τη Σύνοδο, αν και δεν θέλουν να έχουν καμία (άμεση ή έμμεση) εμπλοκή στις όποιες εξελίξεις. Ωστόσο, δεν μπορούν να αγνοήσουν ότι το 2024 θα είναι η χρονιά στην οποία θα ξεκαθαριστεί το τοπίο. Σε περίπτωση που υπάρχει αθωωτική απόφαση για τον π.Αντώνιο, η επίσημη Εκκλησία θα πρέπει να πάρει πίσω όλα όσα έχει πει και παράλληλα να αποκαταστήσει τον επικεφαλής της “Κιβωτού” ως προς τις δράσεις του.
Ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών
Η Εκκλησία ό,τι και να γίνει δεν πρόκειται να υποχωρήσει στο θέμα της τεκνοθεσίας. Και αυτό διεμήνυσε προς όλους με την εγκύκλιο την οποία εξέδωσε για το θέμα χρησιμοποιώντας σκληρότατες εκφράσεις: “Η Ιερά Σύνοδος προτάσσει την έμφυτη ανάγκη των παιδιών και κατ’επέκταση, το δικαίωμά τους να μεγαλώνουν με άνδρα πατέρα και γυναίκα μητέρα αντί υποκατάστατων λύσεων, όπως του γονέα Α και του γονέα Β (δύο μητέρες, δύο πατέρες). Τονίζεται πως δεν πρέπει τα παιδιά να χρησιμοποιούνται ως «εργαλείο ακτιβιστικής πίεσης», ενώ θεωρεί πως η ομόφυλη γονεϊκότητα θα ευνοούσε φαινόμενα οικονομικής εκμετάλλευσης γυναικών ως παρένθετων μητέρων.
Παρά τις αντιδράσεις, ο κ.Ιερώνυμος δεν πρόκειται να ξεσηκώσει τους πιστούς κατά της τεκνοθεσίας ούτε θα καλέσει σε “αντάρτικο”. Όμως, υπάρχουν μητροπολίτες οι οποίοι αρνούνται να βάλουν νερό στο κρασί τους. Ο μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ υποστήριξε ότι δεν υπάρχει πραγματική ομοφυλοφιλία, αλλά ηθοποιία. Μάλιστα, όπως είπε «για εμάς η ομοφυλοφιλία είναι μία μεγάλη αμαρτία. Είναι μία παράχρηση του ανθρώπινου σώματος που εμπεριέχει τρομακτικές ασθένειες, όπως καρκίνο και θάνατο».
Ασυνήθιστα σκληρός ήταν ο μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών ο οποίος δήλωσε “συντηρητικός” και υπερασπιστής της “κανονικής οικογένειας” : «Αυτήν την οικογένεια στηρίζουμε κι αν κάποιος μας θεωρεί συντηρητικούς, ε ναι, τέτοια συντήρηση τη θέλουμε. Ναι, είμαστε συντηρητικοί ρε, τι θέλεις;», ανέφερε οργισμένος.
Τη σκυτάλη πήραν οι περισσότεροι μητροπολίτες μεταξύ των οποίων ο Ναυπάκτου Ιερόθεος, ο Δημητριάδος Ιγνάτιος, ο Μεσσηνίας Χρυσόστομος, ο Πατρών Χρυσόστομος και ο Καλαβρύτων Ιερώνυμος. Κοινός παρονομαστής, η αντίδραση της Εκκλησίας κατά του νομοσχεδίου, αν και όταν αυτό κατατεθεί προς ψήφιση.
Η περιουσία και το μεγάλο στοίχημα του Ιερώνυμου
Η μεγαλύτερη προσπάθεια αξιοποίησης της περιουσίας, αφορούσε έκταση της Εκκλησίας στο Σχιστό. Είχαν σχεδιαστεί έργα τα οποία θύμιζαν Ελληνικό και τα οποία θα εξασφάλιζαν 10.000 θέσεις εργασίας. Το σχέδιο ανάπτυξης στο χώρο του Σχιστού “αποκαλύφθηκε” παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά λίγους μήνες μετά ακυρώθηκε καθώς η Σύνοδος δεν είδε με καλό μάτι το έργο για το οποίο θα έπρεπε να καταβάλει μεγάλα ποσά για την εκπόνηση μελετών. Μετά την άρνηση της Συνόδου, το όλο σχέδιο εγκαταλείφθηκε οριστικά.
Στην Εκκλησία εκτιμούν ότι μετά την αποτυχία στο Σχιστό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, αλλά υπάρχει αισιοδοξία ότι θα δρομολογηθούν και λύσεις για τα περιβόητα «ιερά φιλέτα στα νότια προάστια». Προσωπική επιλογή για τον κ.Ιερώνυμο αποτελεί η αξιοποίηση ακινήτου 80 στρεμμάτων του ορφανοτροφείου θηλέων, απέναντι από τον Αστέρα Βουλιαγμένης. Υπάρχουν, όμως, και άλλες περιοχές (Φασκομηλιά, Βουλιαγμένη, Λεωφόρος Αλεξάνδρας κ.ά.), για τις οποίες έχει αποφασιστεί η αξιοποίηση με τη μέθοδο των δημόσιων πλειοδοτικών διαγωνισμών, οι οποίοι θα διασφαλίσουν τη διαφάνεια και την προσέλκυση «σοβαρών επενδυτών”.
Παράλληλα, η Εκκλησία προσπαθεί με κάθε τρόπο να ξεκαθαρίσει το τοπίο στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των οικοπέδων στη Βουλιαγμένη, για τα οποία υπάρχει δικαστική διαμάχη με τον δήμο. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζει με τα αρμόδια υπουργεία τη δημιουργία «εκκλησιαστικού Κτηματολογίου», που θα λύσει σημαντικά προβλήματα. Η κυβέρνηση δεν είναι αρνητική στην αξιοποίηση της περιουσίας, αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι θα γίνει, εάν αυτή δεν αποτυπωθεί μέσω του Κτηματολογίου και των δασικών χαρτών. Τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Εκκλησία έχει έρθει σε συμφωνία με τον δήμο Βούλας-Βάρης-Βουλιαγμένης, ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή και να σταματήσουν οι δικαστικές διαμάχες.
Οι σχέσεις με την κυβέρνηση
Ανεξάρτητα από την αξιοποίηση της περιουσίας, ο κ.Ιερώνυμος δεν επιθυμεί να έρθει σε σύγκρουση με τον πρωθυπουργό. Αν και οι σχέσεις του δεν είναι το ίδιο θερμές, όπως συνέβαινε με τους προηγούμενους, είναι γεγονός ότι επί Κυριάκου Μητσοτάκη πέτυχε να λύσει το θέμα με τις μόνιμες θέσεις των κληρικών, το οποίο εκκρεμούσε εδώ και δεκαετίες.
Άλλωστε, η Εκκλησία συνεργάστηκε στον απόλυτο βαθμό στο θέμα της αντιμετώπισης του covid-19 και αυτό η κυβέρνηση δεν το έχει ξεχάσει. Όπως δεν έχει ξεχάσει και τη στάση της στο θέμα του κόμματος της “Νίκης”, όταν η Σύνοδος επισήμως ζήτησε από τους πιστούς να μην ταυτίζουν την Εκκλησία με την πολιτική και από τους πολιτικούς να μην προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την Εκκλησία.
Αυτό το καλό κλίμα που υπάρχει στις σχέσεις Κυβέρνησης -Εκκλησίας, ο κ.Ιερώνυμος δεν πρόκειται να δεχτεί να διαταραχθεί. Σε ό,τι περνά από το χέρι του, θα αποτρέψει κάθε εκδήλωση διαμαρτυρίας για θέματα της επικαιρότητας (γάμος ομοφυλοφίλων, ταυτότητες), χωρίς να επιβάλει σιωπητήριο στους μητροπολίτες οι οποίοι θα κινηθούν βάσει των δικών τους αρχών.
Ένα άλλο πεδίο συνεργασίας Εκκλησίας και κυβέρνησης, το οποίο αναμένεται να απασχολήσει μέσα το 2024, είναι η βία των ανηλίκων, αλλά και η οπαδική βία. Ειδικά για τη βία των ανηλίκων, οι κατά τόπους μητροπόλεις αναμένεται να αναλάβουν πρωτοβουλίες εστιάζοντας στις οικογένειας, αλλά και στην επικοινωνία με τα παιδιά μέσω των social media, με τα οποία έχουν αναπτύξει μια “κοινή γλώσσα”, η οποία δείχνει να έχει αποτελέσματα. Η κυβέρνηση αναγνωρίζει την δυναμική της Εκκλησίας να παρεμβαίνει σε τέτοια θέματα, καθώς είναι κοντά “τα μυστικά των ενοριτών” και ως εκ τούτου μπορεί να συνεργαστεί με τις κοινωνικές υπηρεσίες κάθε περιοχής …