0

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press

Συνέντευξη στην Μάρθα Λεκκάκου

Ο μέσος πολίτης ελάχιστα γνωρίζει για τον ρόλο και το έργο των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Ακόμη και αρκετοί αυτοδιοικητικοί σε Δήμους και Περιφέρειες, ίσως έχουν κατά νου ότι οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις είναι οι επόπτες λειτουργίας τους. Δεν έχουν απολύτως άδικο, ωστόσο, εκτός από τον εποπτικό τους ρόλο, οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις είναι πολλά περισσότερα. 

Στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχωρεί στην Today Press ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, Γρηγόρης Ζαφειρόπουλος, γίνεται αντιληπτή η ανάγκη εκσυγχρονισμού αυτής της σημαντικής βαθμίδας της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, τόσο για την καλύτερη λειτουργία των Δήμων και των Περιφερειών, όσο και για το επιχειρείν και την επονομαζόμενη πραγματική οικονομία, καθώς ο ρόλος τους αφορά και στην καθημερινότητα του πολίτη αλλά και στην αναπτυξιακή τροχιά των επιχειρήσεων.

Ξεκινώντας με ορισμούς, για να γίνει σαφής ο ρόλος αυτού του σημαντικού επιπέδου Δημόσιας Διοίκησης, ας σημειωθεί ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής είναι μία από τις ενιαίες αποκεντρωμένες διοικήσεις της Ελλάδας που συστήθηκε το 2011, σύμφωνα με τη νέα διοικητική διαίρεση της χώρας. Στα όριά της περιλαμβάνει την Περιφέρεια Αττικής, με τις αντίστοιχες περιφερειακές ενότητες, και έχει έδρα την Αθήνα.

Οι τομείς δημόσιων πολιτικών που δραστηριοποιείται η εν λόγω Αποκεντρωμένη Κρατική Διοίκηση είναι:

– Η Νομιμότητα: Με τον έλεγχο των πράξεων της Αυτοδιοίκησης.

– Η Μετανάστευση: Με τη διαχείριση θεμάτων χορήγησης, ανανέωσης, απόρριψης και ανάκλησης αδειών διαμονής.

– Οι Κοινωφελείς Περιουσίες: Με τη διαχείριση, εποπτεία και εκκαθάριση ιδρυμάτων, κληροδοτημάτων και σχολαζουσών κληρονομιών.

– Η Χωροταξία, η Πολεοδομία και το Περιβάλλον: Με την εξειδίκευση γενικών κατευθύνσεων και την εφαρμογή οδηγιών περιβαλλοντικής, χωροταξικής και πολεοδομικής πολιτικής, όπως και η προστασία και αξιοποίηση υδάτινων πόρων, ορυκτών πόρων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ο εργαστηριακός έλεγχος υλικών δημοσίων έργων και εκτέλεση ποιοτικών ελέγχων

– Αγροτικά Θέματα: Για την αλιεία (υδατοκαλλιέργειες), γεωργικές εκμεταλλεύσεις κ.τ.λ.

– Κύριε Γενικέ, ποιος είναι ο βασικός στρατηγικός στόχος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής;

Έχοντας υπό την ευθύνη μας ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, κύριο μέλημά μας και γι΄αυτό για το οποίο θα κριθούμε, είναι κατά πόσον μπορούμε να μειώσουμε γρήγορα τον χρόνο εξέτασης και διεκπεραίωσης όλων των αιτημάτων, είτε φυσικών είτε νομικών προσώπων, είτε Δήμων, είτε της Περιφέρειας Αττικής που εποπτεύουμε. Οφείλουμε να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες στη Δημόσια Διοίκηση διασφαλίζοντας ταυτόχρονα το δημόσιο συμφέρον.

Ένα σημαντικό μέρος αποφάσεων αφορά στις επιχειρήσεις – την πραγματική οικονομία, καθώς οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις λαμβάνουν αποφάσεις όπως για παράδειγμα, για αδειοδοτήσεις αντλήσεων υδάτων σε επιχειρήσεις, για δημόσια ενεργά λατομεία, για τα ΑΕΚΚ (απόβλητα εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων) μεγάλων έργων όπως είναι το Project του Ελληνικού που εκ του νόμου είμαστε  υπεύθυνοι για τις συμβάσεις παραχώρησης.

Είμαστε ταυτόχρονα υπεύθυνοι για την περιβαλλοντική αδειοδότηση μιας πολύ μεγάλης γκάμας επιχειρηματικής δραστηριότητας που σημαίνει ότι η πραγματική οικονομία, σε ένα σημαντικό βαθμό, εξαρτάται από τη δική μας εύρυθμη λειτουργία.

Όπως προανέφερα στους 66 Δήμους Αττικής, Πειραιά, Αργοσαρωνικού, όπου κάνουμε έλεγχο νομιμότητας των αποφάσεων, των μονομελών και συλλογικών οργάνων, διαχειριζόμαστε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων και καλούμαστε σε καθημερινό επίπεδο να αντιμετωπίσουμε πολλές προκλήσεις. Μια εξ΄αυτών είναι η έλλειψη στελεχιακού δυναμικού.

– Γιατί το τονίζετε αυτό αρχικά; Ποια είναι η κατάσταση;

Θέλω να σημειώσω ότι κατά την περίοδο 2015 – 2019 οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις πέρασαν μία δύσκολη περίοδο, διότι υπήρχε μια φιλοσοφία σε εκείνη την Κυβέρνηση, που θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί και ως απαξιωτική. Δεν υπήρξε καμία ενίσχυση του προσωπικού, αλλά τουναντίον επιχειρήθηκε να φύγουν αρμοδιότητες από τις Αποκεντρωμένες, ώστε ουσιαστικά να αποστεωθούν διοικητικά, λειτουργικά, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε στη σταδιακή μείωση του προσωπικού.
Αυτή τη στιγμή έχουμε περί τους 480 εργαζομένους μόνιμο προσωπικό και συμβασιούχους, όταν πριν από 5 χρόνια είχαμε 200 άτομα παραπάνω. Και έχετε υπόψη ότι λόγω διασποράς των υπηρεσιών η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής αναπτύσσεται σε 15 κτήρια.

Τονίζω επίσης, ότι με τον νόμο 4622/19, με το επιτελικό κράτος, αποσαφηνίσθηκε ο ρόλος και το έργο μας και έγινε σαφές ότι αποτελούμε σημαντικότατη βαθμίδα της Δημόσιας Διοίκησης.
Αναφορικά με τη σημερινή κατάσταση πρέπει να σας ενημερώσω ότι μας έχουν έρθει 75 εργαζόμενοι από το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ «55-67», οι οποίοι μας έχουν βοηθήσει πάρα πολύ, σε βαθμό που θα έλεγα ότι δεν θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε ορθά χωρίς αυτού! Επίσης, από την ΕΕΤΑΑ (Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης) έχουμε 60 άτομα – συμβασιούχους, όλοι τους πολύτιμοι υπάλληλοί μας για τη λειτουργία της Αποκεντρωμένης.

Ευτυχώς – και το τονίζω αυτό- υπήρξαν άμεσα αντανακλαστικά από τον πρώην υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη και τον πρόεδρο της ΔΥΠΑ Σπύρο Πρωτοψάλτη, διότι αντελήφθησαν, όπως και η πρώην και η νυν πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης και Νίκη Κεραμέως, ώστε να μας έρθει σύντομα προσωπικό. Είναι επίσης πολύ σημαντικό ότι ο σημερινός υπουργός Εσωτερικών, ο κ. Λιβάνιος είναι άριστος γνώστης των θεμάτων και μας καταλαβαίνει, συνεννοούμαστε πολύ αποτελεσματικά και γι΄αυτό είμαι βέβαιος ότι το επόμενο διάστημα, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, θα μπορέσει να ενισχυθεί, να ενδυναμωθεί.

– Εκτός από την ενίσχυση του προσωπικού, συχνά κάνετε λόγο για την ανάγκη ψηφιακού μετασχηματισμού των Αποκεντρωμένων.

Έτσι είναι και αναφέρομαι στον συνολικό εκσυγχρονισμό της λειτουργίας μας. Θα ήθελα να αναφερθώ όμως ειδικότερα στη διαλειτουργικότητα των συστημάτων που πρέπει να υιοθετήσουμε.

Για παράδειγμα, εμείς εδώ λειτουργούμε το ΟΠΣ (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα) του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Ασύλου. Για να αντλήσουμε τα στοιχεία που χρειαζόμαστε για να εξετάσουμε φακέλους διαμονής, κατά μέσον όρο χρειαζόμαστε 15-20 ημέρες για να μας απαντήσουν. Εάν όμως υπήρχε η διαλειτουργικότητα των συστημάτων μας, θα μπορούσαμε να αντλήσουμε τις πληροφορίες που θέλουμε σε λίγα λεπτά. Αντιλαμβάνεστε για τι διαφορά χρόνου μιλάμε. Τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων τη ζητούμε και σε άλλες υπηρεσίες. Πρέπει τα συστήματά μας, οι δεξαμενές πληροφοριών, να «κουμπώνουν» το ένα σύστημα με το άλλο.

Χαίρομαι που τον τελευταίο ενάμιση χρόνο από την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, υπάρχει μια σταθερή στόχευση για την αναβάθμιση της λειτουργίας των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, την ενίσχυση της λειτουργίας τους και την αποδοχή των προτάσεων που κάνουμε για τη βελτίωση παραγωγής έργου. Και για την εξέταση φακέλων και για την αδειοδότηση και για την εποπτεία.
Να πληροφορήσουμε το κοινό σας ότι στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής Εποπτεύουμε 870 κληροδοτήματα που διαχειρίζονται περίπου 6.400 ακίνητα, όπως και 2.500 σχολάζουσες κληρονομιές. Λειτουργούμε την ΙΡΙΔΑ (με τα όποια προβλήματα έχει) και αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι η ψηφιοποίσηση των αρχείων των κληροδοτημάτων έχει τεράστια ιστορική, πολιτιστική σημασία για την πατρίδα μας συνολικά. Αρκεί να σας αναφέρω ότι εποπτεύουμε τη διαχείριση των 100 και πλέον κληροδοτημάτων της Ακαδημίας Αθηνών, για το Άσυλο Ανιάτων, το Γηροκομείο Αθηνών, τα κληροδοτήματα του ΕΚΠΑ και πολλά άλλα.

– Απευθυνόμενος στις δημοτικές αρχές στη διοικητική σας ευθύνη, τι θα λέγατε;

Ζητάω από τους Δημάρχους και της Δημοτικές Αρχές να έρθουν, να συνεργασθούν με τις υπηρεσίες μας, οι οποίες είναι πρόθυμες να βοηθήσουν. Είμαστε εδώ για να ασκηθεί καλύτερα η Δημόσια Διοίκηση για το καλό του πολίτη, του δημότη!

Διαβάστε και άλλα άρθρα εδώ

You may also like

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ: Ειδήσεις