Η Οδική Ασφάλεια απαιτεί μια αλλαγή της νοοτροπίας της κοινωνίας μας ως προς την οδηγική συμπεριφορά
Της Μάρθας Λεκκάκου
Για την αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με αυστηρότερες ποινές για σοβαρές παραβάσεις οι οποίες ευθύνονται για πολλά από τα δυστυχήματα, αλλά και αλλαγή των ορίων ταχύτητας, αναφέρεται μιλώντας αποκλειστικά στην Τοday Press, ο υφυπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλη Παπαδόπουλος. Επισημαίνει επίσης ότι έως και την τρίτη εβδομάδα του Οκτωβρίου κατεγράφησαν 3.678 ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων από την αρχή του 2022, έναντι 3.594 όλο το 2021.
Ολόκληρη η συνέντευξη του υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου:
Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές στον νέο ΚΟΚ; Θα προβλέπονται υψηλότερα πρόστιμα, κάποια άλλη μορφή ενός point system; Πώς θα το σκέφτεται διπλά ένας οδηγός να περάσει με κόκκινο ή να παραβιάσει το STOP;
Η αναθεώρηση του κυρωτικού πλαισίου του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας εντάσσεται στο Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια 2021 – 2030 που έχει στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων κατά 50% έως το 2030. Είναι, ίσως, η πρώτη φορά που η χώρα μας εφαρμόζει ένα συγκροτημένο πλάνο για την αναβάθμιση του επιπέδου της Οδικής Ασφάλειας, το οποίο εποπτεύεται από την αρμόδια Κυβερνητική Επιτροπή, στην οποία μετέχουν, με συγκεκριμένο ρόλο έξι υπουργεία. Επειδή έχω την τιμή να προεδρεύω αυτής της Επιτροπής, θα ήθελα να μεταφέρω το μήνυμα ότι η Οδική Ασφάλεια απαιτεί μια αλλαγή της νοοτροπίας της κοινωνίας μας ως προς την οδηγική συμπεριφορά και γι΄ αυτό είναι υπόθεση όλων μας, των κυβερνήσεων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των επαγγελματιών του κλάδου, αλλά και του κάθε πολίτη ξεχωριστά.
Με αυτή τη φιλοσοφία, η επικαιροποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας κρίνεται επιβεβλημένη, καθώς πολλά δεδομένα έχουν αλλάξει από την τελευταία έκδοση το 2007.
Μια βάση τα ανωτέρω, προωθείται σχέδιο νόμου για το κυρωτικό πλαίσιο του ΚΟΚ με σκοπό να γίνουν αυστηρότερες οι ποινές για τις επικίνδυνες παραβάσεις, στις οποίες οφείλονται τα πιο σοβαρά δυστυχήματα, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και οι αντικανονικές προσπεράσεις. Αυτές οι συμπεριφορές πρέπει να εξαλειφθούν γιατί στοιχίζουν ζωές και προκαλούν βαρύτατους τραυματισμούς με μεγάλο κόστος στην κοινωνία, αλλά και στην οικονομία.
Ταυτόχρονα, «απενοχοποιείται το αυτοκίνητο», καθώς δεν θα αφαιρούνται πινακίδες για συγκεκριμένες παραβάσεις, στις οποίες η ευθύνη βαρύνει τον οδηγό. Δεν θα τιμωρείται όλη η οικογένεια με την ακινητοποίηση του αυτοκινήτου, αν ένα μέλος της κάνει την παράβαση.
Το νέο σχέδιο νόμου για το κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα προβλέπεται να τεθεί σε διαβούλευση πριν από τα Χριστούγεννα και όλες αυτές οι προβλέψεις θα λάβουν την τελική τους μορφή, αφού αξιολογηθούν όλες οι προτάσεις.
Για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική αγορά, αν και τα στοιχεία πωλήσεων δείχνουν ότι πλέον πωλούνται ηλεκτροκίνητα οχήματα κατά ορισμένες χιλιάδες και όχι κατά λίγες εκατοντάδες, όπως μέχρι πριν από λίγα έτη, πρέπει να γίνουν πάρα πολλά. Ποιες πρωτοβουλίες αναλαμβάνετε ώστε σε λίγα χρόνια η ηλεκτροκίνηση να αφορά την πλειονότητα των ιδιοκτητών ΙΧ;
Η προσπάθεια για την ηλεκτροκίνηση ξεκίνησε το 2014, όταν ως Υφυπουργός Μεταφορών και τότε, είχαμε διαμορφώσει το νομοθετικό πλαίσιο, βάσει του οποίου τοποθετήθηκαν οι πρώτοι φορτιστές ηλεκτροκίνησης.
Πέρασαν 4,5 χρόνια στασιμότητας, καθώς το 2019 υπήρχαν μόλις 58 φορτιστές σε όλη την Ελλάδα. Σήμερα είναι περίπου 1.800 και ο προγραμματισμός προβλέπει 25.000 σημεία φόρτισης έως το 2030. Αυτό συνέβη γιατί η σημερινή κυβέρνηση έκανε μια ριζική επανεκκίνηση στην ηλεκτροκίνηση τόσο στο επίπεδο της αγοράς, με τη χορήγηση κινήτρων στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», όσο και με τη μέριμνα για την υποστήριξη του ηλεκτροκίνητου οχήματος σε όλο τον κύκλο ζωής του.
Στο δεύτερο σκέλος, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται ταυτόχρονα σε τέσσερις κατευθύνσεις: ανάπτυξη του δικτύου των φορτιστών, θεσμικό πλαίσιο για τα συνεργεία και τους τεχνίτες ηλεκτροκίνησης, αλλά και τη διαχείριση των υλικών.
Η αύξηση των σημείων φόρτισης μπορεί να γίνει μέσα από τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) των Δήμων και των Περιφερειών, όπου στον σχετικό νόμο προβλέπεται ρητά η υλοποίηση έργων με στόχο την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και ήδη μεγάλοι Δήμοι εφαρμόζουν τέτοια σχέδια.
Θεσπίσαμε τους κανόνες λειτουργίας των συνεργείων υψηλής τάσης και ετοιμάζεται η υπουργική απόφαση που αφορά στην πιστοποίηση των τεχνιτών ηλεκτροκίνησης και στη διαχείριση των μπαταριών των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων όταν ολοκληρώνεται ο κύκλος ζωής τους.
Με αυτές τις πρωτοβουλίες μεριμνούμε για την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης, η διείσδυση της οποίας συνεχίζεται, παρά τις πρωτοφανείς δυσκολίες που υπάρχουν διεθνώς στην αυτοκινητοβιομηχανία. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, έως και την τρίτη εβδομάδα του Οκτωβρίου κατεγράφησαν 3.678 ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων από την αρχή του 2022, έναντι 3.594 όλο το 2021. Άρα ήδη έχουμε ξεπεράσει το προηγούμενο έτος και η αυξητική τάση συνεχίζεται. Ως μέτρο σύγκρισης, θυμίζω ότι το 2019 υπήρχαν μόλις 404 ταξινομήσεις, συνεπώς τρέχουμε με σχεδόν δεκαπλάσιο ρυθμό σε σχέση με πριν από τρία χρόνια.
Αντίστοιχα, πότε θα δουν οι πολίτες τα νέα φιλικά προς το περιβάλλον ηλεκτροκίνητα λεωφορεία. Και πόσο εφικτή είναι η κυκλοφορία λεωφορείων υδρογόνου;
Ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής έχει καταβάλλει μια συστηματική προσπάθεια για την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών, βασικό μέρος της οποίας είναι η ενίσχυση του στόλου με νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023 αναμένεται να ξεκινήσει η παραλαβή των πρώτων από τα 1.300 νέα λεωφορεία, τα οποία θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά και CNG».
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα προκηρυχθεί και δεύτερος διαγωνισμός για επιπλέον 300 λεωφορεία, ενώ σε συνεννόηση με το Ταμείο Ανάκαμψης, θα αξιολογηθεί και η δυνατότητα απόκτησης και λεωφορείων υδρογόνου».
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να επισημάνω ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι αρμόδιο για τον καθορισμό των τεχνικών προδιαγραφών λειτουργίας των πρατηρίων καυσίμων και βρισκόμαστε ήδη σε συνεργασία με το «ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος», προκειμένου να συνδιαμορφώσουμε το νομικό πλαίσιο για το υδρογόνο.
Όσον αφορά το υδρογόνο εκτιμάται ότι μπορεί να καλύψει το 1/3 της δραστηριότητας του τομέα Μεταφορών και στην Ελλάδα, μαζί με τη ναυτιλία και σκοπός μας είναι να είμαστε έτοιμοι όταν ωριμάσουν οι συνθήκες για τη χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου και όχι να τρέχουμε πίσω από τις εξελίξεις.
Τόσο οι μοτοσικλετιστές, όσο και επιχειρηματίες του χώρου ρωτούν: θα μηδενιστεί τελικά ο ΦΠΑ στην αγορά κράνους, όπως έχετε προτείνει;
Το κράνος πρέπει να ανανεώνεται και η χρήση του είναι αναγκαία τόσο στις μοτοσικλέτες όσο και στα ποδήλατα. Κάθε δικυκλιστής πρέπει να φοράει κράνος και η Πολιτεία οφείλει να ενθαρρύνει αυτή τη συμπεριφορά που σώζει ζωές και προστατεύει από σοβαρούς τραυματισμούς. Μια από τις πρώτες ενέργειες του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν η μείωση του ΦΠΑ στο κράνος στο 13%, ώστε να διευκολύνει τους χρήστες στην αγορά του εξοπλισμού και να εμπεδώσουμε κυρίως, στους νέους την κουλτούρα του κράνους. Στην ίδια κατεύθυνση, πιστεύω ότι μπορούμε να προχωρήσουμε ακόμη ένα βήμα και έχω προτείνει τη θέσπιση του μηδενικού ΦΠΑ στα κράνη. Η πρόταση εξετάζεται σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών και όταν βρεθεί τρόπος να ξεπεραστούν κάποια τεχνικά εμπόδια, πιστεύω ότι θα είμαστε σε θέση να πούμε περισσότερα.
Θα μπορούν οι Έλληνες και οι ξένοι επισκέπτες να ταξιδεύουν με υδροπλάνα στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2023;
Το 2014 είχαμε αδειοδοτήσει το υδατοδρόμιο της Κέρκυρας, αλλά η προηγούμενη κυβέρνηση ψήφισε έναν νόμο που πάγωσε, ουσιαστικά, την πρόοδο σε αυτό το εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα για τον τουρισμό και την εθνική οικονομία. Η ΝΔ απλοποίησε τον νόμο για τις άδειες ίδρυσης και λειτουργίας των υδατοδρομίων και επιπλέον, με ειδική διάταξη που περάσαμε τον τελευταίο χρόνο, υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης προσωρινής άδειας, που επιταχύνει τη διαδικασία και κυρίως, επιτρέπει στους επενδυτές να προχωρούν τον σχεδιασμό τους χωρίς να κωλυσιεργούν στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.
Επιπλέον, υπογράψαμε με τα συναρμόδια υπουργεία το πλαίσιο για τους όρους ασφάλειας της λειτουργία των υδατοδρομίων, ολοκληρώνοντας το θεσμικό πλαίσιο, ενώ εκδόθηκαν άδειες ίδρυσης στα υδατοδρόμια Κυλλήνης, Ίου, Βόλου, Ρεθύμνου και Καλαμάτας. Άδειες ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου διαθέτουν επίσης, η Κέρκυρα και οι Παξοί και προχωρά η συμμόρφωση της άδειας λειτουργίας του υδατοδρομίου στην Πάτρα. Πιστεύω είναι εφικτό το καλοκαίρι του 2023, να γίνουν οι πρώτες πιλοτικές πτήσεις υδροπλάνων στην Ελλάδα.
Ψηφιακή εποχή και μεταφορές. Ψηφιακό δίπλωμα πλέον μπορούμε να βγάζουμε, όπως και να κάνουμε ψηφιακές μεταβιβάσεις. Στις μεταφορές προϊόντων και αγαθών, ποιος είναι ο σχεδιασμός ώστε η Ελλάδα να γίνει πραγματικά ένας σημαντικός διαμετακομιστικός κόμβος;
Στον τομέα της ψηφιοποίησης το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει το δικαίωμα να υπερηφανεύεται ότι πρωτοπορεί, καθώς έχουν ψηφιοποιηθεί οι περισσότερες υπηρεσίες, στη βάση της συνεργασίας που έχουμε με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ο πολίτης μπορεί, πλέον, να έχει στο κινητό του το δίπλωμα οδήγησης και την ταυτότητα και από φέτος το καλοκαίρι, έχουν γίνει 60.000 αιτήσεις στοιχείων για ενημέρωση του ΑΦΜ στη διαδικασία για να κατεβάσει ο χρήστης το δίπλωμα αυτοκινήτου. Σήμερα, μελετάμε και τη δυνατότητα να υπάρχουν ηλεκτρονικά και τα στοιχεία για το ΚΤΕΟ και την ασφάλιση.
Εντυπωσιακή, όμως, είναι η ανταπόκριση των πολιτών στις υπόλοιπες υπηρεσίες που έχουμε ήδη αναπτύξει και επιτρέπουν στους πολίτες να διεκπεραιώσουν ηλεκτρονικά ένα σύνολο από συναλλαγές και πράξεις, χωρίς να χρειάζεται να στηθούν στην ουρά των Διευθύνσεων Μεταφορών των Περιφερειών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το προσωρινό δίπλωμα οδήγησης, όπου προσεγγίζουμε πλέον το μισό εκατομμύριο ηλεκτρονικές εκδόσεις, από τους επιτυχόντες στις εξετάσεις οδήγησης. Συγκεκριμένα, έχουν εκδοθεί 477.587 προσωρινές άδειες οδήγησης από τους ιδιώτες και τους επαγγελματίες που πέρασαν τις εξετάσεις και μπορούν από την επόμενη κιόλας μέρα να εκτυπώσουν την προσωρινή άδεια από τον υπολογιστή τους και να οδηγήσουν το αυτοκίνητό τους, χωρίς να περιμένουν τέσσερις μήνες να τους έρθει το δίπλωμα όπως συνέβαινε στο πρόσφατο παρελθόν.
Επιπλέον, έχουν εκδοθεί ηλεκτρονικά 38.000 αντικαταστάσεις και αντίγραφα διπλωμάτων, έχουν γίνει 30.000 ανανεώσεις διπλωμάτων ηλεκτρονικά, και έχουν εκδοθεί άλλες 14.610 άδειες οχημάτων μετά από κλοπή ή απώλεια. Επίσης, από το καλοκαίρι που ενσωματώθηκε και η διαδικασία της μεταβίβασης στο σύστημα έχουν γίνει ήδη ψηφιακά 8.500 πράξεις μεταβίβασης οχημάτων.
Αυτοί οι αριθμοί μεταφράζονται σε λιγότερη γραφειοκρατία, εξοικονόμηση διοικητικού κόστους στη δημόσια διοίκηση και διαφάνεια.
Ταυτόχρονα, στην Κυβερνητική Επιτροπή για την Εφοδιαστική, όπου συμμετέχω ως αντιπρόεδρος, έχουμε θέσει ως προτεραιότητα τον ψηφιακό μετασχηματισμό των εμπορευματικών μεταφορών και εφαρμόζουμε ήδη το πιλοτικό πρόγραμμα FENIX, με το οποίο ο εκτελωνισμός στο λιμάνι του Πειραιά γίνεται πλέον σε λιγότερο από μισή ώρα. Παράλληλα, δημιουργούμε την Πλατφόρμα Ελληνικού Παρατηρητηρίου Μεταφορών και Logistics, η οποία θα μας παρέχει ένα πλήθος εξαιρετικά χρήσιμων δεδομένων για την καλύτερη διοίκηση των υπηρεσιών του κλάδου. Μαζί με τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ, η Ελλάδα μετατρέπεται σε ένα «hot spot» ψηφιακών υπηρεσιών που την καθιστά ελκυστικό κόμβο στον χάρτη των διεθνών μεταφορών.
Είστε βουλευτής σε μια περιοχή με μεγάλες ιδιαιτερότητες που αποτελεί ταυτόχρονα μεγάλο «στοίχημα» της Κυβέρνησης, ειδικά λόγω του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης και της σταδιακής απολιγνιτοποίησης που αυτό -μεταξύ άλλων- προβλέπει. Στον νομό σας, στον νομό Κοζάνης, που αναπτυξιακά στηρίχθηκε στο πρώην «εθνικό καύσιμο», τον λιγνίτη, δεν σας προβληματίζει αυτή η μετάβαση; Τι λέτε στους συμπολίτες σας όταν καθημερινά σας μεταφέρουν την αγωνία και τον κίνδυνο απώλειας χιλιάδων θέσεων εργασίας;
Οφείλουμε να είμαστε ειλικρινείς απέναντι στους πολίτες λέγοντας ότι ο ενεργειακός μετασχηματισμός είναι μονόδρομος. Το ζήτημα είναι η μετάβαση από το παραδοσιακό μοντέλο στη μετά – λιγνίτη εποχή να είναι δίκαιη και τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας να είναι έμπρακτα και ορατά στους κατοίκους των περιοχών που ανησυχούν από αυτή την εξέλιξη.
Ο λιγνίτης είναι ο αιμοδότης της οικονομίας της Δυτικής Μακεδονίας για μισό αιώνα και συνεχίζει να την υποστηρίζει, ειδικά μετά τις ραγδαίες εξελίξεις που συνέβησαν τον τελευταίο χρόνο με την ενεργειακή κρίση.
Η επαναλειτουργία των μονάδων αποτελεί εγγύηση για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και αυτό αποδεικνύεται στην πράξη κατά την τρέχουσα περίοδο, που ανέκυψε η ανάγκη να περιορίσουμε την εξάρτησή μας από το φυσικό αέριο.
Η κυβέρνηση επέδειξε ευελιξία για να αντιμετωπίσει την κρίση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι παρεκκλίνουμε από τον μακροπρόθεσμο στόχο που είναι η σταδιακή μεταβολή του παραγωγικού μοντέλου.
Υπάρχουν οι πόροι, η στρατηγική και το σχέδιο ώστε να μετατρέψουμε την απολιγνιτοποίηση σε μια ευκαιρία μετασχηματισμού της τοπικής οικονομίας, εξασφαλίζοντας καλύτερες συνθήκες ζωής στους κατοίκους της Δυτικής Μακεδονίας.
Και αυτό θα κάνουμε, γιατί αυτό που μας ενδιαφέρει είναι οι συμπολίτες μας στην Κοζάνη και στην Πτολεμαΐδα να αποκτήσουν ένα μέλλον με καλές ευκαιρίες απασχόλησης και ποιότητα ζωής, η οποία θα τους επιτρέπει να μείνουν στον όμορφο τόπο μας.