Όσοι κατεβαίναμε για βόλτα μέσα στην καρδιά του χειμώνα στο κέντρο της Αθήνας, παρατηρούσαμε ότι και τις καθημερινές και τα Σαββατοκύριακα η Πλάκα, το Μοναστηράκι, η Διονυσίου Αεροπαγίτου έσφυζε από επισκέπτες από κάθε μεριά του πλανήτη.
Με το που άνοιξε λίγο ο καιρός, το φαινόμενο εντάθηκε και σήμερα πλέον δυσκολεύεσαι ακόμη και καρέκλα να πιάσεις για έναν καφέ κάτω από την Ακρόπολη. Στην Περιφέρεια αντίστοιχα, σε δημοφιλείς προορισμούς, οι αφίξεις αεροπορικών εταιριών ξεκίνησαν από τις αρχές Μαρτίου, αλλάζοντας τα ημερολογιακά δεδομένα για τη χώρα μας κατά ενάμιση μήνα τουλάχιστον.
Όλες οι ενδείξεις φέτος δείχνουν ότι η βαριά μας βιομηχανία, ο τουρισμός, βαίνει προς ολοταχώς για ένα νέο ιστορικό ρεκόρ–ευεργετικό για επιχειρήσεις, εργαζόμενους και κρατικά έσοδα.
Για όλους αυτούς τους λόγους απευθυνθήκαμε στον Δημήτρη Φραγκάκη, τον γενικό γραμματέα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού.
Ποιοι είναι οι στόχοι που έχουν τεθεί για τη φετινή χρονιά, μετά τα 18 δισεκ. ευρώ έσοδα για την ελληνική οικονομία και τα 31 εκατ. επισκέπτες του 2022; Και αντίστοιχα ποιοι είναι οι στρατηγικοί άξονες που προτάσσει και υλοποιεί ο ΕΟΤ για να επιτευχθούν οι στόχοι του 2023;
Παρά τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε και το 2022, καταφέραμε να κλείσουμε το έτος με εξαιρετικά αποτελέσματα για τον ελληνικό τουρισμό. Τα έσοδα πλησίασαν εκείνα του 2019, παρατηρήθηκε μια αξιοσημείωτη αύξηση της μέσης δαπάνης των επισκεπτών μας ενώ σε αρκετές περιοχές πετύχαμε την επιμήκυνση της σεζόν έως τα μέσα Νοεμβρίου. Το 2023 παρουσιάζει αυξημένη ζήτηση για την Ελλάδα, οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις για τη χώρα μας είναι κατά 15% αυξημένες σε σχέση με το 2019, οι πρώτες αφίξεις στην περιφέρεια ξεκίνησαν ήδη πολύ νωρίς, μέσα τον Μάρτιο, ενώ όλα τα μηνύματα για την σεζόν είναι προς το παρόν πολύ θετικά. Τίποτα από αυτά όμως δεν έγινε τυχαία. Το κυβερνητικό σχέδιο για ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού, ήδη από την σκληρή περίοδο του covid, λειτούργησε πολύ καλά και σήμερα ουσιαστικά καρπωνόμαστε τα αποτελέσματα της δουλειάς που έχει γίνει τα τελευταία τρία χρόνια. Συνεχίζουμε όμως στον ίδιο ρυθμό για να ενισχύσουμε το ελληνικό τουριστικό προϊόν και τα επόμενα χρόνια.
Πριν από μερικές ημέρες βρεθήκατε στην μεγάλη τουριστική έκθεση ITBBerlin. Τι μηνύματα αποκομίζετε από τις εκεί συναντήσεις σας; Επίσης, ποιας εθνικότητας επισκέπτες αναμένεται να βρίσκονται στις πρώτες θέσεις προτίμησης της Ελλάδας ως τουριστικός προορισμός;
Στο Βερολίνο είχα την ευκαιρία να συναντήσω όλους τους σημαντικούς παίκτες της διεθνούς τουριστικής αγοράς και να επιβεβαιώσω το καλό κλίμα που σας περιέγραψα παραπάνω. Παράλληλα όμως είχα την ευκαιρία να αναπτύξω και το όραμα της κυβέρνησής μας για τον βιώσιμο τουρισμό και τις κινήσεις που κάνουμε προς αυτή ην κατεύθυνση για τα επόμενα χρόνια. Η Ελλάδα είναι πλέον οδηγός στις εξελίξεις στον τουρισμό και μπορεί να διαμορφώνει ατζέντα μετά την ενίσχυση του brand της με πολύ μελετημένες κινήσεις. Η Γερμανική αγορά είναι εξαιρετικά σημαντική για εμάς και βρίσκεται στις πρώτες θέσεις μαζί με την Βρετανική και τη Γαλλική αγορά. Παρά το γεγονός ότι η στρατηγική μας έχει οδηγήσει στο άνοιγμα και την ενίσχυση νέων αγορών, όπως για παράδειγμα η Αμερικανική, θεωρώ ότι η Γερμανία, Βρετανία και Γαλλία θα είναι και φέτος οι πρωταγωνιστές για τον ελληνικό τουρισμό.
Βρισκόμαστε ένα βήμα πριν από τις εθνικές εκλογές -και πολύ πιθανόν από διαδοχικές εκλογικές αναμετρήσεις. Υπάρχει κίνδυνος για την ομαλή πορεία της τουριστικής σεζόν λόγω των εκλογών;
Οι εκλογές δεν θα επηρεάσουν την πορεία του ελληνικού τουρισμού. Άλλωστε και το 2019 ήταν εκλογικό έτος με τέσσερις μάλιστα αναμετρήσεις αλλά καταγράψαμε σημαντικά ρεκόρ εκείνη την χρονιά. Εκείνο όμως που πρέπει να αναλογιστούν οι Έλληνες πολίτες στον δρόμο προς την κάλπη της 21ης Μαΐου, ιδιαίτερα όσοι έχουν άμεση εμπλοκή με τον τουρισμό, είναι ότι η πολιτική σταθερότητα μετά τις εκλογές είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την διατήρηση και την αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα. Και τέτοια σταθερότητα μπορεί να εγγυηθεί η αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Άλλωστε οι άνθρωποι του τουρισμού μπορούν να κρίνουν και να συγκρίνουν το έργο και την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησής μας στην αντιμετώπιση της πιο βαριάς κρίσης που έχει περάσει ο ελληνικός τουρισμός.
Στη ΔΕΘ του 2022 ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε ανακοινώσει ένα ευρύ πρόγραμμα κινήτρων για τις αεροπορικές εταιρίες εξωτερικού ύψους 20 εκατ. ευρώ. Πώς προχωρά αυτό το πρόγραμμα;
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης πήρε μία σημαντική πρωτοβουλία που δεν είχε γίνει ποτέ ξανά στο παρελθόν, προκειμένου να τονωθεί η τουριστική κίνηση όλο το χρόνο όχι μόνο κατά την διάρκεια του καλοκαιριού. Ο ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού υλοποιεί ήδη αυτό το ευρύ πρόγραμμα έχοντας συνάψει μέχρι στιγμής σχετικές συμφωνίες συνδιαφήμισης με 11 αεροπορικές εταιρίες και touroperators για την διατήρηση ή και την αύξηση των διαθέσιμων θέσεων για ταξίδια στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα αυτού του προγράμματος είναι ήδη ορατά ενώ ακόμα περισσότερα θα δούμε το επόμενο διάστημα και ιδιαίτερα το φθινόπωρο-χειμώνα του 2023. Η στενή συνεργασία του ΕΟΤ με τις αεροπορικές και τους touroperatorsσυνεχίζεται, το ίδιο και οι συμπράξεις με άλλους παράγοντες της διεθνούς αγοράς και αποτελεί ισχυρή παρακαταθήκη του ελληνικού τουρισμού συνολικά για επόμενα χρόνια.
Ένα σημαντικό ζήτημα που απασχολεί τον τουριστικό κλάδο -αν και δεν αποτελεί άμεση αρμοδιότητά σας- είναι η δυσκολία εύρεσης εργατικού δυναμικού από τις επιχειρήσεις τουρισμού. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων κάνει λόγο για έλλειμμα 80.000 εργαζομένων και φέτος. Πώς θα μπορέσει η χώρα να παράσχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες χωρίς τον απαραίτητο αριθμό εργαζομένων;
Η έλλειψη εργαζομένων στον τουρισμό είναι ένα ζήτημα που δεν αφορά μόνο την χώρα μας αλλά όλη την Ευρώπη. Είναι δομικό πρόβλημα με βαθιές ρίζες που δεν έχει εύκολες λύσεις. Η κυβέρνηση κάνει μία μεγάλη προσπάθεια για την ενίσχυση με προσωπικό όλων των κλάδων της ελληνικής οικονομίας και φυσικά του τουρισμού. Επιγραμματικά αναφέρω την διευκόλυνση εισόδου εργαζομένων από τρίτες χώρες για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, την μεταρρύθμιση της λειτουργίας του ΟΑΕΔ αλλά και πρωτοβουλίες όπως το «πρώτο ένσημο» που τονώνουν την αγορά εργασίας ειδικά στους νέους. Η προσπάθεια συνεχίζεται και στο πεδίο της ενίσχυσης της τουριστικής εκπαίδευσης που είναι σε εξέλιξη αλλά θα χρειαστεί χρόνος για να μπορέσουμε να πούμε ότι έχουμε λύσει οριστικά το πρόβλημα της έλλειψης εργαζόμενων.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press του Σαββάτου