Εντυπωσιακά είναι τα μέχρις στιγμής στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος, τα αεροδρόμια και τον τουριστικό κλάδο για την πορεία του τουριστικού ρεύματος φέτος, καθώς προσεγγίζουν ή ακόμα και ξεπερνούν σε ορισμένες περιπτώσεις τα αντίστοιχα του 2019, παρά το γεγονός ότι η φετινή σεζόν δεν θα μπορούσε να συγκριθεί με την προ πανδημίας περίοδο.
Ωστόσο, αρκετές είναι οι ανησυχίες που επικρατούν σχετικά με τις καθυστερήσεις που υπάρχουν διεθνώς στις πτήσεις των αεροπλάνων, λόγω έλλειψης προσωπικού, τη σημαντική υστέρηση εργαζομένων που καταγράφεται στον εγχώριο τουριστικό κλάδο και τέλος, στον αν τελικά οι διεθνείς οικονομικές συνθήκες θα επηρεάσουν το μέσο έσοδο των τουριστών, που επισκέπτονται τη χώρα μας.
Την πολύ καλή πορεία του τουρισμού επιβεβαίωσε και ο υπουργός Β. Κικίλιας, τονίζοντας ότι «Μέχρι τώρα είναι εντυπωσιακά τα νούμερα και τα έσοδα για το 2022, χωρίς να υπάρχει Κίνα, Ρωσία και Ουκρανία», αποκαλύπτοντας ότι τον Απρίλιο η Τράπεζα της Ελλάδος κατέγραψε 19% αύξηση στις ταξιδιωτικές εισπράξεις, σε σχέση με το 2019. Αύξηση 15% στη μέση δαπάνη ανά ταξίδι, σε σχέση με το ίδιο έτος».
Μιλώντας για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ο ίδιος αναφέρθηκε στις πτήσεις από τις ΗΠΑ, που ξεκίνησαν από τις 7 Μαρτίου: «Έχουμε 9 πτήσεις την ημέρα και 63 απευθείας πτήσεις την εβδομάδα για το Ελ. Βενιζέλος». Χαρακτήρισε, μάλιστα, αυτό το γεγονός ως «game changer» που αναβαθμίζει στρατηγικά τον ελληνικό τουρισμό.
Υψηλές προσδοκίες
«Ο τουρισμός είναι πλέον δέκα μήνες στη χώρα μας», συμπλήρωσε ο υπουργός Τουρισμού, λέγοντας ότι «η Ελλάδα είναι πρώτη στις προτιμήσεις σε πολλές χώρες».
Υψηλές παραμένουν οι προσδοκίες για τις αφίξεις από τη Γαλλία και τη Γερμανία, δύο παραδοσιακές δεξαμενές τουριστών για την Ελλάδα, που φέτος ποντάρουν σταθερά στο ελληνικό καλοκαίρι.
Η σημασία των πέντε αγορών για τον ελληνικό τουρισμό αποτυπώνεται στο γεγονός ότι το 2019 οι ταξιδιώτες από ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία και Πολωνία αντιπροσώπευαν πάνω από το 1/3 των τουριστών που επισκέφθηκαν τη χώρα μας, ενώ οι αντίστοιχες ταξιδιωτικές εισπράξεις ήταν λίγο κάτω από το 50% των συνολικών τουριστικών εσόδων που είχαν διαμορφωθεί σε €18,18 δισ.
Ειδικότερα, δυναμική επιστροφή επιχειρεί να κάνει φέτος η βρετανική αγορά, η οποία, βάσει των ήδη προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων σε διεθνείς εισερχόμενες πτήσεις, έχει εκτοπίσει από την πρώτη θέση τη γερμανική. Η συσσωρευμένη επιθυμία των Βρετανών να ταξιδέψουν μετά από δύο χρόνια αποτυπώνεται στις κρατήσεις.
Πολωνική και Γαλλική αγορά
Από τη «στασιμότητα» των τελευταίων μηνών, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, επιδιώκει να βγει η πολωνική αγορά, μια ανερχόμενη δύναμη για τον ελληνικό τουρισμό που πέρυσι αποτέλεσε μία από τις κύριες πηγές ταξιδιωτών, ειδικά για τα Ιόνια νησιά, από τα οποία απουσίαζαν οι Βρετανοί. Η πολωνική έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε μία σημαντική αγορά και για τις περιοχές της ηπειρωτικής χώρας, με αιχμή τη βόρεια Ελλάδα, με τους επιχειρηματίες να ποντάρουν στους Πολωνούς ταξιδιώτες.
Σημαντική ώθηση στον ελληνικό τουρισμό αναμένεται να δώσει φέτος και η γαλλική αγορά, καθώς τα μηνύματα ήταν εξ αρχής ιδιαίτερα αισιόδοξα, με τον αριθμό των προγραμματισμένων θέσεων από τη Γαλλία προς την Ελλάδα να υπερβαίνει τα 3 εκατομμύρια. Μόνο για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο αριθμός των θέσεων που έχουν προγραμματιστεί για φέτος είναι στο +11%, σε σχέση με το 2019.
Τέλος, σταθερό πυλώνα του ελληνικού τουρισμού αποτελεί διαχρονικά η γερμανική αγορά. Ειδικότερα, η TUI, ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός ταξιδιωτικός οργανισμός με έδρα το Ανόβερο, στοχεύει να μεταφέρει στην Ελλάδα περίπου 3 εκατ. πελάτες το 2022, με τον αντίστοιχο αριθμό να ανέρχεται σε 1,5 εκατ. το 2021.
Πού εντοπίζονται οι ανησυχίες
Προβληματισμό έχει προκαλέσει διεθνώς το πρόβλημα που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα με τις πτήσεις. Πολύωρες ουρές για check-in και έλεγχο επιβατών, ακύρωση πτήσεων και αποσκευές που συσσωρεύονται στα αεροδρόμια. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας απειλούν να αποχωρήσουν από πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια, οι εργαζόμενοι σε μετρό και σιδηροδρόμους απεργούν επίσης. Σίγουρα, δεν είναι μια ευχάριστη περίοδος για τις ευρωπαϊκές μεταφορές.
Από τις Βρυξέλλες μέχρι τη Βαρσοβία, από το Άμστερνταμ μέχρι το Λονδίνο, υπάρχουν μερικές κοινές αιτίες για την οργή και το χάος. Η ταξιδιωτική βιομηχανία ανέκαμψε πολύ πιο γρήγορα από ό,τι αναμενόταν από τα lockdown και τον COVID, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα σε εταιρείες που είχαν απολύσει χειριστές αποσκευών, πωλητές εισιτηρίων και πλήρωμα καμπίνας αεροπλάνων και τώρα δεν μπορούν να επανακάμψουν με τον ίδιο ρυθμό.
«Όλοι υποτίμησαν την ταχύτητα της ανάκαμψης», λέει αξιωματούχος της Κομισιόν και παραδέχεται: «Όσο περισσότερο τα ταξίδια επιστρέφουν στην κανονική τους λειτουργία, τόσο περισσότεροι επιβάτες θα πρέπει να εξυπηρετηθούν».
Στην Ελλάδα, πάντως, μέχρι στιγμής, όπως ανέφερε και ο υπουργός Τουρισμού, «δεν υπάρχουν καθυστερήσεις στα ελληνικά αεροδρόμια».
Το δεύτερο πρόβλημα που απειλεί τον ελληνικό τουρισμό είναι η έλλειψη εργαζομένων.
Έλλειψη εργαζομένων
Το δεύτερο σημαντικό πρόβλημα είναι η έλλειψη εργαζομένων στον κλάδο, καθώς υπολογίζεται ότι πάνω από 50.000 θέσεις εργασίας παραμένουν κενές.
Στο θέμα αναφέρθηκε και το αμερικανικό Politico, στο ρεπορτάζ του οποίου τονίζεται ότι από τις 250.000 θέσεις που πρέπει να καλυφθούν στον τουριστικό κλάδο, τουλάχιστον 50.000 παραμένουν κενές, παρότι η Ελλάδα τον Απρίλιο είχε το υψηλότερο ποσοστό νέων ανέργων στην Ευρώπη στο 36,8% και το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό ανεργίας, συνολικά στο 12,7%.
Ως ένα εκ των προβλημάτων που συνέβαλαν στις ελλείψεις ήταν η πανδημία, λόγω της οποίας ένα μεγάλο μέρος των ξένων εργαζομένων έφυγαν από τη χώρα και δεν έχουν επιστρέψει.
Την ίδια στιγμή ωστόσο, οι Έλληνες στρέφονται σε άλλους τομείς εκτός του τουρισμού, δεδομένου ότι οι εποχικές συμβάσεις γίνονται συντομότερες, επιδεινώνοντας τα συναφή προβλήματα, όπως τα μεγάλα ωράρια και τις χαμηλές συγκριτικά αποδοχές. Γι’ αυτό και πολλοί επιλέγουν άλλες χώρες που προσφέρουν υψηλότερους μισθούς, όπως η Κύπρος και η Ισπανία, επισημαίνεται.
|Τέλος, το τρίτο πρόβλημα αφορά τα χρήματα που θα δαπανήσουν φέτος οι τουρίστες στη χώρα, λόγω και της κατάστασης που επικρατεί στην παγκόσμια οικονομία.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press του Σαββάτου