Οι εργασίες για την ολοκλήρωση του μεγάλου αναπτυξιακού έργου του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας συνεχίζονται με πυρετώδεις ρυθμούς.
Με αμείωτη ένταση προχωρούν οι εργασίες και στα δύο υπό κατασκευή τμήματα του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), ο οποίος μόλις θα ολοκληρωθεί θα αποτελέσει μέρος της ευρύτερης διασύνδεσης της Ελλάδας με την Ευρώπη, προσδίδοντας σημαντικά αναπτυξιακά οφέλη στη χώρα μας.
Μεγαλύτερη κατασκευαστική πρόοδος (άνω του 80%) έχει σημειωθεί στο νότιο τμήμα, μήκους 32, 5 χλμ., του αυτοκινητοδρόμου που θα ενώσει τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. (στο 203 χλμ.) με την Ξυνιάδα Φθιώτιδας.
Μόλις ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο κομμάτι (κόστος 300 εκ. ευρώ), θα σηματοδοτηθεί η δημιουργία ενός ενιαίου αυτοκινητοδρόμου μήκους 111 χλμ. που θα φτάνει από τη Λαμία μέχρι τα Τρίκαλα και ο χρόνος ταξιδιού από την Αθήνα έως την πόλη της Θεσσαλίας θα διαρκεί περί τις 3 ώρες.
Οι ταξιδιώτες θα υποβάλλονται και σε λιγότερη ταλαιπωρία, μιας και θα παρακάμπτεται η «εφιαλτική» ανάβαση στο οροπέδιο που οδηγεί στον Δομοκό, με τις πολλές κουραστικές στροφές. Το νότιο τμήμα αναμένεται να τεθεί σε κυκλοφορία το 2023, με τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου να είναι τα εξής:
• Συνολικό μήκος νότιου τμήματος: 32,5 χλμ.
• 1 δίδυμη Σήραγγα συνολικού μήκους περίπου 3 χλμ. , ανά κλάδο
• 15 Γέφυρες • 5 Άνω & 6 Κάτω Διαβάσεις
• 1 αμφίπλευρος Χώρος Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC)
• 62 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
• 3 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Λαμίας, Καρπενησίου, Ξυνιάδας) & 2 Ημικόμβοι (Ανθήλης και Α.Θ.Ε.)
• 1 αμφίπλευρος Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Λιανοκλάδι) • 1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Καρπενήσι) • 1 Κέντρο Ελέγχου & Συντήρησης (Λιανοκλάδι) • 1 Κτήριο Τροχαίας (Λιανοκλάδι)
Οι εργασίες συνεχίζονται, χωρίς όμως να έχουν σημειώσει ανάλογη πρόοδος, και στο βόρειο τμήμα του E65 που θα ξεκινά από τα Τρίκαλα και θα φτάνει έως την Εγνατία Οδό, με την ολοκλήρωσή του να αναμένεται το 2024.
Το βόρειο τμήμα έχει μήκος 70,5 χλμ. και προϋπολογισμό 442 εκ. ευρώ, ενώ μόλις ολοκληρωθεί θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού από τη Λαμία έως την Εγνατία Οδό σε 1 ώρα και 45 λεπτά (από 3,15’ σήμερα), ενώ το ταξίδι από την πρωτεύουσα στο Μέτσοβο και την Καστοριά θα διαρκεί σε 4,0 και 4,5 ώρες αντίστοιχα. Τι περιλαμβάνει το έργο:
Όπως είναι γνωστό, ο νέος αυτοκινητόδρομος, μήκους 70,5 χλμ. θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση (+ΛΕΑ), ενώ θα κατασκευαστούν:
– 2 Σήραγγες
– 20 γέφυρες
– 11 Άνω & 48 Κάτω Διαβάσεις
– 3 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC)
– 89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
– 2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο – Καρπερό)
– 6 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας)
– 1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και 3 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο – Καρπερό)
– 2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού)
– 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων
– 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων
Η ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας E65, εκτιμάται ότι θα έχει σημαντικά αναπτυξιακά οφέλη για τη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα γενικότερα, μιας και θα ενισχύσει τόσο την τοπική οικονομία όσο και την απασχόληση.
Μέσω του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, ο Ε65 θα διευκολύνει τις διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη προσφέροντας μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης ΠΑΘΕ – Κλειδί Ημαθίας – Εγνατία Οδός – Ηγουμενίτσα.
Υπενθυμίζεται ότι ο E65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χλμ. που ενώνει τον αυτοκινητόδρομο Αθηνών-Θεσσαλονίκης (από τη Λαμία) με την Εγνατία Οδό. Πρόκειται για έναν από τους 5 αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007, αλλά λόγω της οικονομικής κρίσης, σε πρώτη φάση ολοκληρώθηκε το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) μήκους 77,5 χλμ, που δόθηκε σε κυκλοφορία το 2017.