Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
Εντυπωσιακά είναι τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας της EY, Future Consumer Index (FCI), η οποία κατέγραψε τις τάσεις και προτιμήσεις πάνω από 23.000 καταναλωτών σε 30 χώρες. Παρόλο που η τεχνολογία έχει επαναπροσδιορίσει την καταναλωτική εμπειρία, επιτρέποντας στους καταναλωτές να πραγματοποιούν απρόσκοπτα αγορές μέσω διαδικτυακών πλατφορμών, social media και εφαρμογών, ένα σημαντικό ποσοστό, 32%, εξακολουθεί να προτιμά την προσωποποιημένη εξυπηρέτηση των φυσικών καταστημάτων.
Τα φυσικά καταστήματα εξακολουθούν να έχουν αξία για τους καταναλωτές, καλύπτοντας ανάγκες που η τεχνητή νοημοσύνη και η τεχνολογία δεν μπορούν να υποκαταστήσουν. Το 57% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι θέλουν να έχουν την άμεση εμπειρία του προϊόντος πριν το αγοράσουν, δηλαδή να το δουν, να το αγγίξουν και να το αισθανθούν. Επίσης, το 68% αναζητά εξειδικευμένες συμβουλές από ειδικούς, ιδιαίτερα για σημαντικές ή ακριβές αγορές, ώστε να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις.
‘Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα συμπεράσματα της έρευνας σχετίζεται με τις καταναλωτικές μας συνήθειες και τάσεις. Η οικονομική πίεση από την αύξηση του κόστους ζωής και τον πληθωρισμό έχει οδηγήσει τους καταναλωτές να επιλέγουν όλο και περισσότερο προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αντί για επώνυμα. Ενώ στις αρχικές έρευνες της σειράς FCI το 2020, λιγότεροι από το ένα τρίτο των καταναλωτών στρέφονταν σε αυτά τα προϊόντα ως αντίδραση στην αύξηση των τιμών, τα πιο πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι αυτή η τάση έχει μετατραπεί σε μια σταθερή καταναλωτική συνήθεια. Σήμερα, το 66% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καλύπτουν τις ανάγκες τους εξίσου καλά με τα επώνυμα, ενώ το 38% αναφέρει πως δεν σκοπεύει να επιστρέψει στις επώνυμες επιλογές.
Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι η στροφή αυτή δεν αφορά μόνο τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα.
Ακόμη και οι καταναλωτές με υψηλότερα εισοδήματα δηλώνουν ότι σκοπεύουν να συνεχίσουν να αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, εξετάζοντας αυτή την επιλογή σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες. Αυτό περιλαμβάνει τα φρέσκα τρόφιμα (60%), τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (56%), τα συσκευασμένα τρόφιμα (52%), τα ρούχα και τα αξεσουάρ (49%), τα είδη προσωπικής φροντίδας (49%) και τα καλλυντικά (39%).
Οι Έλληνες «ψηφίζουν» ιδιωτικά labels
Αντίστοιχα ευρήματα έχουν δείξει πρόσφατες έρευνες και στο ελληνικό πεδίο. Η στάση των καταναλωτών στην πατρίδα μας -απέναντι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας- βελτιώνεται σταθερά με τον χρόνο, καθώς η πλειοψηφία πλέον τα θεωρεί ως «value for money».
Σύμφωνα με έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Οι Έλληνες και τα Private Labels», η οποία πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο σε δείγμα 1.002 ατόμων, το 83% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αξίζουν τα χρήματά τους, έναντι του 64% που είχε δηλώσει το ίδιο το 2010.
Η έρευνα έδειξε επίσης ότι σχεδόν όλοι οι Έλληνες καταναλωτές έχουν αγοράσει τουλάχιστον μία φορά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Μάλιστα, σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία, παρατηρείται μεγαλύτερη ποικιλία στα προϊόντα αυτής της κατηγορίας, με αισθητή βελτίωση στην ποιότητα και την αισθητική τους.
Τι κόβουν οι Έλληνες
Στην εξίσωση αξίζει να βάλουμε και τα πρόσφατα δεδομένα του ΙΕΛΚΑ, για τις συνήθειες των Ελλήνων:
· Το 71% έχει ακυρώσει δαπάνες για διασκέδαση, όπως εστίαση, διακοπές και ταξίδια.
· Το 55% έχει μειώσει τις αγορές σε τρόφιμα και είδη παντοπωλείου.
· Το 49% έχει αναβάλει συντηρήσεις ή επισκευές, π.χ., στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
· Το 42% έχει αλλάξει μάρκα προϊόντος που αγόραζε.
· Το 27% έχει καταφύγει στις αποταμιεύσεις του για να καλύψει αγορές.
· Το 27% έχει αναβάλει ή σταματήσει να πληρώνει λογαριασμούς.
· Το 16% έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας του ή βρήκε δεύτερη δουλειά για επιπλέον εισόδημα.
· Μόνο το 3% δεν έχει λάβει κανένα μέτρο προσαρμογής.