0

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press

του Βασίλη Κορκίδη, προέδρου ΕΒΕΠ

Η περυσινή χρονιά αποτέλεσε μια εκπληκτική σεζόν για την κρουαζιέρα στη χώρα μας ξεπερνώντας κάθε ιστορικό προηγούμενο στις συνολικές αφίξεις επιβατών.

Ειδικότερα σε 49 ελληνικά λιμάνια οι συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων ανήλθαν σε 5.230 και ο αριθμός επιβατών σε 7 εκατ. δηλαδή 450 περισσότερες αφίξεις πλοίων με επιπλέον 2,4 εκατ. επιβάτες.

Αντίστοιχα σε ετήσια ποσοστιαία βάση είχαμε αύξηση 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και αύξηση 51,26% στον αριθμό των επιβατών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το προηγούμενο καταγεγραμμένο ιστορικό ρεκόρ αφίξεων σημειώθηκε το 2011 με 5.261 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 6,1 εκατ. επιβάτες. Το νέο ρεκόρ ως προς τον αριθμό των επιβατών μάλιστα σημειώθηκε με αύξηση κατά 14,4%. Η διαφορά των ποσοστιαίων μεταβολών μεταξύ πλοίων και επιβατών, τόσο για τα τελευταία δύο χρόνια όσο και για τα ιστορικά ρεκόρ 2023 και 2011, δείχνει ότι κατά μέσο όρο τα κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν τα ελληνικά λιμάνια το 2023 είχαν μεγαλύτερη πληρότητα επιβατών ανά πλοίο. Έτσι σε κάθε άφιξη του 2023 αντιστοιχούν 1.339 επιβάτες έναντι των 969 το 2022 και 1.164 επιβάτες ανά πλοίο το 2011. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, τα έσοδα από τον κλάδο το 2023 ήταν ύψους 698,9 εκατ. ευρώ έναντι 413,3 εκατ. ευρώ το 2022 και 556 εκατ. ευρώ το 2019.

Πρωτοπόρος σε σχέση με τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας αναδεικνύεται για μια ακόμη χρονιά ο Πειραιάς με 1,5 εκατ. επιβάτες και ακολουθούν η Σαντορίνη με 1,3 εκατ., η Μύκονος με 1,2 εκατ. και στη συνέχεια η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Κατάκολο και το Ηράκλειο.

Αναφορικά με τις προσεγγίσεις πλοίων η Σαντορίνη παίρνει την πρώτη θέση με 800 προσεγγίσεις, ακολουθεί ο Πειραιάς με 760, η Μύκονος με 749 και στη συνέχεια η Ρόδος, η Κέρκυρα, το Ηράκλειο και η Πάτμος.

Τα περισσότερα λιμάνια παρουσίασαν σημαντικές ετήσιες ποσοστιαίες αυξήσεις επιβατών με πρωτοπόρο στην κατάταξη τον Πειραιά +70,37%, τη Σαντορίνη με +57,15%, το Κατάκολο με +55,57%.

Σημαντικές επίσης ποσοστιαίες αυξήσεις των επιβατών κρουαζιέρας παρουσίασαν οι λιμένες της Αστυπάλαιας, της Χίου, της Πάρου, της Νάξου, του Ρεθύμνου, της Τήνου, του Αγίου Νικολάου, της Σίφνου, και της Ύδρας, ενώ στο χάρτη της κρουαζιέρας εμφανίστηκαν η Πρέβεζα, η Άνδρος και η Ίος.

Ένα επίσης σημαντικό στοιχείο για τη χρονιά που πέρασε για την αγορά κρουαζιέρας είναι η επιλογή των ελληνικών λιμανιών για homeporting.

Όπως είναι αναμενόμενο το λιμάνι του Πειραιά πρωτοστατεί στο homeporting με 525 αφίξεις και 880.800 επιβάτες που ξεκίνησαν και τελείωσαν το ταξίδι τους από τον Πειραιά. Ακολουθεί το λιμάνι της Κέρκυρας με 54 αφίξεις και 194.792 επιβάτες, το Λαύριο με 99 αφίξεις και 123.383 επιβάτες, το Ηράκλειο με 6 αφίξεις και 14.106 επιβάτες και η Θεσσαλονίκη με 31 αφίξεις και 10.000 επιβάτες.

Όπως αποδεικνύεται, η αγορά της κρουαζιέρας στη χώρα μας αποτελεί σημαντική παράμετρο ανάπτυξης τόσο για τις τοπικές κοινωνίες όσο και για την εθνική οικονομία.

Σε συνδυασμό με την περαιτέρω αύξηση του homeporting, αλλά και την εξέλιξη των υποδομών μπορεί να δώσει ακόμη μεγαλύτερες προοπτικές για επιπλέον θέσεις εργασίας και ευκαιρίες στην αγορά.

Τα έσοδα της κρουαζιέρας στην Ευρωπαϊκή αγορά ανέρχονται ετησίως σε 60 δις ευρώ με την Ιταλία να εισπράττει τα 16 δις ευρώ, άρα η χώρα μας με το χάρισμα της «πολυνησίας» που διαθέτει έχει πολλά περιθώρια να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας.

Προς αυτή τη κατεύθυνση, θετικές είναι οι εκτιμήσεις για τη φετινή θερινή περίοδο με το λιμάνι του Πειραιά να ξεπερνά ήδη τις 1100 προγραμματισμένες προσεγγίσεις. Ευοίωνες είναι λοιπόν οι προβλέψεις με βάση τα στοιχεία των προκρατήσεων των κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια για το 2024 με τις εκτιμήσεις να κυμαίνονται σε αύξηση γύρω στο 10% στις αφίξεις και γύρω στο 15% στον αριθμό των επιβατών που αναμένονται φέτος στα λιμάνια μας.

Διαβάστε και άλλα άρθρα εδώ

You may also like

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ: Ειδήσεις