0

Για τη μάχη των εκλογών και την επόμενη μέρα στη χώρα μιλά στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης. Τονίζει ότι η στρατηγική του Κυριάκου Μητσοτάκη δημιουργεί νέες ισχυρές κοινωνικές συμμαχίες και υπογραμμίζει ότι όλα αυτά τα τέσσερα χρόνια η Νέα Δημοκρατία δεν έχασε ποτέ τη δημοσκοπική της υπεροχή.

Ο κύριος Καραγιάννης τονίζει επίσης ότι το υπουργείο υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα αναβάθμισης υποδομών των τελευταίων 20 ετών.

Ολόκληρη η συνέντευξη του Γιώργου Καραγιάννη στο ΑΠΕ- ΜΠΕ και τον Γ. Ψύλλια έχει ως εξής

Ε: Η Νέα Δημοκρατία κυβέρνησε τα τελευταία 4 χρόνια εν μέσω μεγάλων κρίσεων και πρωτοφανών συνθηκών. Παρ’ όλα αυτά ποτέ δεν έχασε τη δημοσκοπική της πρωτοκαθεδρία και δείχνει μεγάλες αντοχές. Πόσο εφικτή είναι η πιθανότητα της αυτοδυναμίας και γιατί δεν προκρίνει κυβέρνηση συνεργασίας το κόμμα σας;

Καταρχάς, η καθαρή δημοσκοπική υπεροχή των τελευταίων τεσσάρων ετών οφείλεται στο ότι οι πολίτες αναγνωρίζουν ότι η σημερινή κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κράτησαν όρθια τη χώρα και διατήρησαν την πολιτική σταθερότητα, αλλά και την κοινωνική συνοχή εν μέσω πρωτόγνωρων και αλλεπάλληλων εξωγενών κρίσεων.

Γνωρίζετε, επίσης, ότι η Νέα Δημοκρατία είναι διαχρονικά υπέρ της ενισχυμένης αναλογικής, των σταθερών κυβερνήσεων και των καθαρών λύσεων.

Κάτι που χρειάζεται ακόμα περισσότερο στο σημερινό ρευστό διεθνές περιβάλλον.

Σχετικά τώρα με τις συνεργασίες που μου λέτε, αυτές προϋποθέτουν ουσιαστική και πραγματική σύγκλιση σε βασικά ζητήματα.

Η αξιωματική αντιπολίτευση, σαν μην κατάλαβε ποτέ τα λάθη της, την περίοδο 2015-2019, επαναφέρει ως εναλλακτική κυβερνητική πρόταση την εφαρμογή ενός δεύτερου «Προγράμματος Θεσσαλονίκης», αυτή τη φορά συνολικού κόστους άνω το 86 δισ. ευρώ, που αν εφαρμοζόταν θα έριχνε με μαθηματική ακρίβεια τη χώρα στα βράχια. Και επειδή αμφισβητούν αυτό το κόστος, ο πρωθυπουργός στο πρόσφατο ντιμπέιτ πρότεινε να υπάρξει κοινή συμφωνία για κοστολόγηση των προγραμμάτων των κομμάτων από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Από τη άλλη, το ΠΑΣΟΚ ζητάει «λευκή επιταγή» για να κυβερνήσει κάποιος που θα οριστεί μετά τις εκλογές. Δηλαδή ένα «πολιτικό ραντεβού στα τυφλά». Το ΚΚΕ έχει μια σταθερή άποψη και θέση περί μη συνεργασίας. Και ο κ. Βαρουφάκης προτείνει και προκρίνει λύσεις που, ακόμα κι αν δεν τις λέγαμε ακραίες, είναι σίγουρα ανέφικτες.

Απέναντι σε όλα αυτά η Νέα Δημοκρατία είναι η μόνη η οποία, πέρα από ορατό και μετρήσιμο έργο, έχει συγκεκριμένη πρόταση και για το ποιος και για το πώς θα κυβερνήσει τη χώρα την επόμενη τετραετία.

Ε: Πώς εξηγείτε το φαινόμενο ότι η κυβέρνηση της ΝΔ μετά τις τόσες πρωτοβουλίες που αφορούν τους νέους (το πρόγραμμα «Σπίτι μου», brain regain, αύξηση κατώτατου μισθού κ.λπ.) δεν μπορεί να κεφαλαιοποιήσει μια μεγάλη εκλογική επιρροή στις νεαρές ηλικίες;

Οι νέες γενιές μεγάλωσαν σε μία δεκαετία σοβαρής δοκιμασίας των οικογενειακών αντοχών και προϋπολογισμών υπό καθεστώς παρατεταμένης ανασφάλειας και δεχόμενοι πολλά και διαφορετικά μηνύματα με απόψεις που, είτε τους χάιδευαν τα αφτιά είτε τους εξωθούσαν στα άκρα.

Εάν αυτό συνδυαστεί με το γεγονός ότι από τη φύση τους είναι περισσότερο απαιτητικοί και επιφυλακτικοί, αντιλαμβάνεστε γιατί παρατηρείται αυτό το φαινόμενο. Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό οι νέοι να αισθανθούν ότι η Πολιτεία σχεδιάζει και εφαρμόζει πολιτικές γι’ αυτούς καθ ’όλη τη διάρκεια της τετραετίας και όχι ενόψει των εκάστοτε εκλογών.

Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή έχει εφαρμόσει συγκεκριμένες πολιτικές, τόσο για την αύξηση των μισθών και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας όσο και για τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων και τη διευκόλυνση των νέων να αποκτήσουν τη δική τους στέγη.

Πρέπει όμως να γίνουν ακόμα περισσότερα, κάτι για το οποίο έχει δεσμευτεί και ο ίδιος ο πρωθυπουργός.

Θεωρείτε ότι η προεκλογική στρατηγική και οι τελευταίες εξαγγελίες του πρωθυπουργού μπορούν να προσδώσουν την απαραίτητη ώθηση για την εκλογική νίκη;

Θεωρώ ότι οι πολίτες κρίνουν και αποφασίζουν από τη συνολική στάση και συμπεριφορά μιας κυβέρνησης καθ’ όλη τη διάρκεια της τετραετίας.

Το γεγονός όμως ότι η Νέα Δημοκρατία, συνειδητά, επιλέγει να επικεντρώνεται στη σύγκριση του δικού της κυβερνητικού παρελθόντος με το αντίστοιχο του ΣΥΡΙΖΑ και στο σχέδιό της για την επόμενη τετραετία ενισχύει την αξιοπιστία της και δημιουργεί νέες ισχυρές κοινωνικές συμμαχίες και με μη παραδοσιακά της κοινά. Αυτό της προσφέρει στρατηγικό εκλογικό πλεονέκτημα και διευρύνει την πολιτική της επιρροή.

Βρισκόμαστε ακριβώς μια βδομάδα πριν από τις εκλογές. Πως αποτιμάτε το μέχρι τώρα προεκλογικό κλίμα και τι είναι αυτό το οποίο πιστεύετε ότι θα καθορίσει το εκλογικό αποτέλεσμα;

Νομίζω ότι μέχρι τώρα υπάρχει μια προεκλογική περίοδος χαμηλών τόνων, με τους πολίτες να επιδεικνύουν μια ώριμη στάση και να απομονώνουν κάθε προσπάθεια όξυνσης και έντασης.

Και σ’ αυτό συμβάλλει σημαντικά η συνειδητή επιλογή της Νέας Δημοκρατίας να επικεντρώσει το διάλογο στη σύγκριση του δικού της κυβερνητικού παρελθόντος με το αντίστοιχο του ΣΥΡΙΖΑ και επίσης στο κυβερνητικό πρόγραμμα της επόμενης τετραετίας.

Και αυτή η σύγκριση, κατά την άποψή μου, θα καθορίσει και την εκλογική συμπεριφορά των πολιτών, που επιζητούν την πολιτική και κοινωνική σταθερότητα και αναγνωρίζουν ότι αυτή η κυβέρνηση κράτησε όρθια τη χώρα μέσα σε ένα πρωτόγνωρο διεθνές περιβάλλον.

Σε κάθε περίπτωση αυτό που για μένα έχει μεγάλη σημασία είναι η να συμμετέχουν οι πολίτες στις εκλογές, γιατί αυτό συμβάλλει στην εμπέδωση μιας σχέσης εμπιστοσύνης με τους θεσμούς για τη λειτουργία της δημοκρατίας.

Στα τελευταία 4 χρόνια έχει υλοποιηθεί, όπως λέτε, το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών των τελευταίων δεκαετιών. Νομίζετε ότι ο κόσμος αυτό το αποτιμά θετικά; Τι μηνύματα λαμβάνετε από τις περιοδείες σας στις τοπικές κοινωνίες;

Η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών για να μπορέσει να πειστεί για την πραγματοποίηση ενός έργου πρέπει να το δει να ξεκινάει, δηλαδή να δει το εργοτάξιο. Να σας πω κάποια παραδείγματα. Όταν ένας κάτοικος της Θεσσαλονίκης ακούει για το Μετρό από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 είναι λογικό να είναι επιφυλακτικός εάν δεν δει ολοκληρωμένους τους σταθμούς και τα βαγόνια στις ράγες. Όταν ένας κάτοικος της Κρήτης ακούει για δεκαετίες για ΒΟΑΚ είναι λογικό να αρχίζει να το πιστεύει όταν βλέπει να στήνονται τα πρώτα εργοτάξια. Όταν οι κάτοικοι της Πάτρας και του Πύργου περιμένουν 15 ολόκληρα χρόνια να ξεκινήσουν οι εργασίες για ένα πολύπαθο έργο, αρχίζουν να το κατανοούν μόνο όταν βλέπουν νέα εργοτάξια και ορατή πρόοδο του έργου.

Εμείς επιλέξαμε με τον Κώστα Καραμανλή, να επισκεπτόμαστε διάφορες περιοχές σε όλη τη χώρα για να ενημερώνουμε τις τοπικές κοινωνίες για την πορεία υλοποίησης των έργων ή και να επιθεωρούμε τα σχετικά εργοτάξια.

Τις πρώτες φορές υπήρχε μια θετική ανταπόκριση, αλλά και μια επιφυλακτικότητα. Όταν όμως έβλεπαν ότι τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα υπήρχε και υπάρχει σημαντική αποδοχή.

Θα σας πω χαρακτηριστικά ότι, μόνο τις τελευταίες είκοσι μέρες, έχω επισκεφθεί την Κέρκυρα, τη Θεσσαλονίκη, την Καλαμάτα, την Κρήτη, τον Πύργο, την Καβάλα και την Ξάνθη. Υπογράψαμε, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, τη σύμβαση για το τμήμα του ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο έως το Λασίθι και τη σύμβαση Καλαμάτα- Ριζόμυλος- Πύλος- Μεθώνη, ενώ επιθεωρήσαμε, μαζί, τις εργασίες για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα- Πύργο. Επιπλέον, επισκέφτηκα το εργοτάξιο της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα στη Θεσσαλονίκη με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία, το εργοτάξιο στις Κρηνίδες στην Καβάλα και το εργοτάξιο στο Δημάριο στην Ξάνθη.

Σε κάθε περίπτωση, το μεγαλύτερο όφελος από τη δρομολόγηση και την υλοποίηση όλων αυτών των έργων είναι η δημιουργία μιας νέας σχέσης εμπιστοσύνης πολιτών και Πολιτείας, ειδικά στην περιφέρεια, όπου για πάρα πολλά χρόνια υπήρχε η αίσθηση ότι το κεντρικό κράτος αδιαφορεί.

Ποια θεωρείτε τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της κυβέρνησης σας στον τομέα των υποδομών και ποιο το σχέδιο δράσης αλλά και στοίχημα για την επόμενη 4ετία;

Θεωρώ πολύ σημαντικό ότι μέχρι σήμερα έχουμε δημοπρατήσει έργα ύψους 14 δσ. ευρώ και συμβασιοποιήσει έργα ύψους 5,5 δισ. ευρώ, δηλαδή υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα αναβάθμισης των υποδομών των τελευταίων 20 ετών.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εξασφαλίστηκαν χρηματοδοτικοί πόροι, ολοκληρώθηκαν μελέτες, δημοπρατήθηκαν και συμβασιοποιήθηκαν έργα που, λόγω της φύσης τους, αλλά και των διαχρονικών παθογενειών της δημόσιας διοίκησης, απαιτούσαν κατ’ ελάχιστο 6 και 7 χρόνια σε μόλις 4.

Θα σας αναφέρω χαρακτηριστικά και συνοπτικά την εξέλιξη εμβληματικών έργων εθνικής εμβέλειας.

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα κατατέθηκαν οι προσφορές για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενώ υπεγράφησαν οι συμβάσεις και για τα άλλα δύο τμήματα και στήθηκαν τα πρώτα εργοτάξια.

Στη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της χώρας, ο πρώτος μετροπόντικας θα ξεκινήσει τις επόμενες μέρες την εκσκαφή της σήραγγας από την Κατεχάκη και ο δεύτερος ξεκινά το φθινόπωρο.

Η πρόοδος του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει ξεπεράσει στο 90% τόσο στη Βασική Γραμμή όσο και στην Επέκταση προς Καλαμαριά και εξελίσσεται η διαγωνιστική διαδικασία για τον Φορέα Λειτουργίας του. Παράλληλα, με την ολοκλήρωση των έργων αυτών, η κυβέρνηση έχει θέσει ως άμεση προτεραιότητά της τη βορειοδυτική επέκταση του δικτύου, ώστε να καλύψει τις ανάγκες των μετακινήσεων στους πολυπληθείς και αναπτυσσόμενους δήμους Αμπελοκήπων και Μενεμένης, Κορδελιού και Ευόσμου, Παύλου Μελά και Νεάπολης-Συκεών προς Εύοσμο και Σταυρούπολη.

Η Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (Flyover), ένα έργο που σχεδίασε και ξεκίνησε αυτή η κυβέρνηση, έχει συμβασιοποιηθεί και οι πρώτες πρόδρομες εργασίες έχουν ξεκινήσει.

Το Πάτρα-Πύργος, ένα έργο που παραλάβαμε κατακερματισμένο και βαλτωμένο, ξεκίνησε, εξελίσσεται ομαλά και στο τέλος του 2023 θα ξεπεράσει το 30% υλοποίησής του.

Το Νότιο τμήμα του Ε-65, από τη Λαμία έως την Ξυνιάδα, αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία τους πρώτους μήνες της νέας χρονιάς, ενώ στο Βόρειο, από τα Τρίκαλα έως την Εγνατία, η πρόοδος ξεπερνά ήδη το 23%, με το τμήμα Τρίκαλα-Καλαμπάκα, να παραδίδεται εντός του 2023.

Tέλος, αποφασίσαμε να αυξήσουμε το μέγεθος του νέου μεγάλου διεθνούς αεροδρομίου της χώρας στο Καστέλι περισσότερο από 30%, ώστε αυτό να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην εκτιμώμενη μεγάλη αύξηση της επισκεψιμότητας που αναμένεται στην Κρήτη τα επόμενα χρόνια.

Από κει και πέρα, προτεραιότητά μας είναι η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων όσον αφορά τα μεγάλα έργα και η αντιμετώπιση του τεράστιου ελλείμματος εκατοντάδων χιλιάδων ειδικοτήτων, από χειριστές μηχανημάτων μέχρι μηχανικούς, καθώς και των δυσκολιών που ανέκυψαν λόγω της αύξησης του κόστους, αποτέλεσμα της ενεργειακής και οικονομικής κρίσης.

Στο πλαίσιο αυτό, βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο για να παρουσιάσουμε ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο σχεδιασμό για την προσέλκυση προσωπικού από Ελλάδα και εξωτερικό όσον αφορά την υλοποίηση των έργων και μία συνολική θεσμική παρέμβαση σε όλα τα επίπεδα για να μπορέσει ο κατασκευαστικός κλάδος να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κρίσης.

Θα επαναλάβω όμως αυτό που έχω πει και στο παρελθόν ότι, όπως η Πολιτεία έχει κάνει το καθήκον της, πρέπει και οι εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου να δώσουν περισσότερα κίνητρα, τόσο στο επίπεδο των μισθών όσο και των συνθηκών εργασίας.

Αν σας ζητούσαμε να μας πείτε ποια ήταν η πιο σημαντική σας στιγμή στο υπουργείο αυτή την 4ετία, τι θα απαντούσατε;

Η πολλή σκληρή δουλειά που έγινε στο υπουργείο Yποδομών μάς χάρισε ευτυχώς όχι μία αλλά πολλές σημαντικές στιγμές.

Ήταν όλες οι φορές που, κόντρα στις προβλέψεις, καταφέραμε να ξεκολλήσουμε έργα που ήταν στάσιμα για δεκαετίες, όπως, για παράδειγμα, o οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος, ο ΒΟΑΚ και το Βόρειο Τμήμα του Ε-65.

Όμως αν πρέπει να απαντήσω ακριβώς στην ερώτηση σας, θα σας έλεγα, ότι, όταν υπογράψαμε την τελευταία μας σύμβαση του ΒΟΑΚ στο Ηράκλειο της Κρήτης, μαζί με τους υπηρεσιακούς παράγοντες και τους συνεργάτες μας θυμηθήκαμε τις πρώτες μας συσκέψεις. Τότε οι περισσότεροι μας έλεγαν ότι δεν υπάρχει περίπτωση να συμβασιοποιηθούν έργα εντός της τετραετίας, αλλά σήμερα η υλοποίηση του σχεδιασμού μας έχει ξεπεράσει το 90% των αρχικών προβλέψεων.

Είναι μεγάλη η ικανοποίηση να πετυχαίνεις κάτι που δεν έχει ξαναγίνει για το υπουργείο και τη χώρα στον τομέα των Υποδομών.

You may also like

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ: Πολιτική